Rolf Steffansson: Maailma tarvitsee rakkautta nyt enemmän kuin koskaan

Venäjän ortodoksikirkon patriarkan puhetapa haastaa käsitystä kristillisestä rakkaudesta. Tavoittelemmeko itse sovintoa ja oikeudenmukaisuutta?

Rolf Steffanssonin kuvan päällä lukee:Jokainen seurakunta on osa maailmanlaajuisen kirkon vastuuta ja missiota.

Maailmassa, jota painaa niin paljon kipu, tuska ja pelko, uskomme, että Kristuksessa näkemämme rakkaus tuo mukanaan vapauttavia mahdollisuuksia iloon ja oikeudenmukaisuuteen kaikille ja rauhaan maan kanssa. (Kirkkojen maailmanneuvoston ykseyslausuma 2022)

Kirkkojen maailmanneuvosto kokoontui yleiskokoukseensa Saksan Karlsruhessa syyskuussa 2022 tunnuksella Kristuksen rakkaus liikuttaa maailmaa sovintoon ja ykseyteen. Teema on haastava. Keskustelu rakkaudesta kuulostaa helposti hömpältä. Ympäröivä maailma näyttää liikkuvan kovaa vauhtia toiseen suuntaan kuin sovintoon ja ykseyteen.

Maailmanneuvoston kautta jäsenkirkot ovat sitoutuneet kulkemaan kohti näkyvää ykseyttä ”niin että maailma uskoisi”. Miten voimme olla uskottavia oikeudenmukaisuuden ja sovinnon todistajia, jos emme itse elä niitä todeksi keskenämme?

Juuri nyt kysymys on erityisen kipeä. Venäjän ortodoksikirkon patriarkan puhetapa Ukrainasta ja sen kirkoista todistaa aivan muusta kuin Kristuksen rakkaudesta. Muuallakin kirkot joutuvat yhä useammin puristukseen kansallisten intressien ja profeetallisen kutsumuksen välillä. Kutsu kääntymykseen koskee myös, ja ehkä etenkin, meitä itseämme.

Yleiskokous korosti Kristuksen rakkautta muuttavana, transformatiivisena, voimana. Se tulee näkyväksi yksilöiden, yhteisöjen ja yhteiskuntien elämässä ilona, oikeudenmukaisuutena ja rauhana. Siksi missio on yhä polttavan ajankohtainen.

Muutosvoima ei koske vain ihmisiä jossakin kaukana. Vammaisten henkilöiden vaikuttamisverkosto Edan ja nuoret muistuttivat Karlsruhessa siitä, että jokaisessa yhteiskunnassa ja seurakunnassa on ihmisiä, jotka jätetään tai jäävät ulkopuolelle. Missio alkaa kotoa.

Suomessa järjestetään seurakuntavaalit 20.11. Taloudelliset ja hallinnolliset haasteet uudelle istuntokaudelle ovat suuria. On kuitenkin tärkeää, etteivät neuvostot ja valtuustot jää katselemaan taakse- ja sisäänpäin.

Jokainen seurakunta on osa maailmanlaajaa kirkkoa, ja kirkko on kokonaisuudessaan läsnä jokaisessa seurakunnassa. Tämä tarkoittaa sekä mahdollisuuksia että velvollisuuksia. Toivomme luottamushenkilöitä, jotka näkevät seurakunnan osallisuuden ja vastuun osana Jumalan maailmanlaajuista kirkkoa ja sen missiota maailmassa.

Rolf Steffansson Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja

Julkaistu pääkirjoituksena Lähetyssanomissa 7/2022

Nyt kun olet täällä…

… meillä on pieni pyyntö.  Laitamme osan Lähetyssanomien jutuista ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi tutustumaan kaukaisiin kulttuureihin, lukemaan työstämme eri puolilla maailmaa ja sukeltamaan ihmisten tarinoihin.

Lehti on kuitenkin meille tärkeä tulonlähde – ja pyydämmekin, että tilaat Lähetyssanomat ja samalla tuet lähetystyötä ja kehitysyhteistyötä maailman köyhimmissä maissa syrjäytettyjen ihmisryhmien parissa.

Tilaa Lähetyssanomat