Rolf Steffansson: Jumalan rakkaus kutsuu meitä jakamaan

Sekä luomakunnan että pelastuksen lahjat ovat tarkoitettuja koko yhteisölle.

"Kun vesi ja päivittäinen leipä eivät ole itsestäänselvyyksiä, niiden arvo nousee."

”Lutherin todellisuuskäsityksen mukaan Jumalan syvin olemus on lahjoittava rakkaus ja luomakunnan tarkoitus on ilmentää tätä rakkautta. Ihmisen vastaus on kiitollisuus, joka johtaa rakkaudelliseen elämäntapaan.” Näin kirjoitetaan Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ilmasto-ohjelmassa.

Monet, jotka ovat vierailleet tai työskennelleet Afrikassa, ovat kiinnittäneet huomiota kiitoksen sanoittamiseen. Yksittäisen ruokailun tarjoamisen yhteydessä lausutaan joskus pitkiäkin kiitosrukouksia. Kun vesi ja päivittäinen leipä eivät ole itsestäänselvyyksiä, niiden arvo nousee. Kiitokseen kuuluu myös, että lähimmäiset kutsutaan mukaan syömään, vaikka ruoan määrä onkin pieni.

Aina jakaminen ei toimi. Usein näyttää siltä, että kiitollisuus on käänteisessä vuorovaikutuksessa taloudellisen tilanteen kanssa: mitä vauraammaksi ihmiset tulevat, sitä enemmän he pitävät kiinni omastaan. Tämä tarkoittaa usein, että siteet yhteisöön heikentyvät.

Kristinuskon ytimessä on sanoma Jumalan lahjoittavasta rakkaudesta, joka näkyy sekä luomakunnassa että Kristuksen itsensä lahjoittamisessa. Afrikan kirkoissa muistutetaan usein Jaakobin sanoista: ”Kaikki hyvät asiat ja täydelliset lahjat tulevat ylhäältä, tähtien Isältä” (Jaak. 1:17).

Tämä on ennen kaikkea lupaus. Jumalan teot kutsuvat meitä luottamaan hänen hyvään tahtoonsa ja ottamaan hänen hyvät lahjansa vastaan kiitollisuudella. Raamatun punainen lanka on Jumalan halu saada ihmiset luottamaan hänen rakkauteensa.

Jumalan lahjoittavaan rakkauteen liittyy myös kutsu jakamiseen. Sekä luomakunnan että pelastuksen lahjat ovat tarkoitettuja koko yhteisölle. Kirkon ilmasto-ohjelma puhuu rakkaudellisesta elämäntavasta. Kiitollisuus ei tarkoita nöyrää alistumista epäkohtiin. Siihen kuuluu myös reagointi, kun Jumalan hengelliset ja aineelliset lahjat ahneuden tuloksena kerääntyvät harvojen käsiin. Kiitollisuuteen kuuluu kutsu oikeudenmukaisuuteen ja sen toteuttaminen sekä lähellä että kaukana.

Näillä sanoilla haluan myös itse sanoa kiitokset vuosista Lähetyssanomien vastaavana päätoimittajana. Lopetan työni Lähetysseurassa elokuun lopussa ja siirryn Merimieskirkon palvelukseen Espanjaan. Toivotan Lähetysseuralle ja teille kaikille luottamusta Jumalan hyvyyteen myös tästä eteenpäin.

Rolf Steffansson, Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja

Julkaistu pääkirjoituksena Lähetyssanomissa 4/2023

Nyt kun olet täällä…

… meillä on pieni pyyntö.  Laitamme osan Lähetyssanomien jutuista ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi tutustumaan kaukaisiin kulttuureihin, lukemaan työstämme eri puolilla maailmaa ja sukeltamaan ihmisten tarinoihin.

Lehti on kuitenkin meille tärkeä tulonlähde – ja pyydämmekin, että tilaat Lähetyssanomat ja samalla tuet lähetystyötä ja kehitysyhteistyötä maailman köyhimmissä maissa syrjäytettyjen ihmisryhmien parissa.

Tilaa Lähetyssanomat