Rauhallisena pidetyssä Senegalissa on nähty pahimmat mellakat vuosikausiin

Katunäkymää Fatickista.
Senegalia on totuttu pitämään yhtenä Afrikan rauhallisimmista maista. Kuva Anna Mäkituomas

Senegalia on pidetty yhtenä Afrikan vakaimmista valtioista, mutta viime päivinä siellä on nähty mielenosoituksia ja väkivaltaisuuksia, jotka ovat olleet pahimpia vuosikausiin. Tapahtumat saivat alkunsa oppositiojohtajaa vastaan nostetuista syytteistä ja 3.3. tehdystä pidätyksestä. Lähetysseuran työntekijät ovat rajoittaneet liikkumistaan, mutta muuten levottomuudet eivät ole vaikuttaneet työhön.

Oppositiojohtaja Ousmane Sonko pidätettiin viime viikon keskiviikkona syytettynä raiskauksesta ja yleisen järjestyksen häiritsemisestä. Hänen kannattajansa pitävät syytöksiä poliittisina ja pidätys johti ympäri maan mielenosoituksiin ja väkivaltaisuuksiin, joissa on kuollut kymmenkunta ihmistä ja loukkaantunut useita satoja.

– Levottomuuksien taustalla on useampia ongelmia, Lähetysseuran Senegalin ohjelmapäällikkö Hannele Tulkki-Williams kertoo.

– Kaduille ovat lähteneet erityisesti nuoret, jotka kokevat, että heillä ei ole mitään mahdollisuuksia. Koronavuosi on entisestään pahentanut työttömyyttä ja taloudellisia ongelmia. Kaikki eivät myöskään ole olleet tyytyväisiä presidentin johtamiseen. Hänen poliittisia vastustajiaan on pidätetty ja syytetty ennenkin, muun muassa edellisten presidentinvaalien yhteydessä 2019.

Sonko vapautettiin kotiarestiin 8.3. ja samana iltana sekä hän että presidentti Macky Sall pitivät tiedotustilaisuudet, joissa vetosivat rauhan palautumisen puolesta. Sonko kannusti mielenosoitusten jatkamiseen, mutta ilman väkivaltaa. Presidentti lyhensi koronan takia asetettua öistä liikkumiskieltoa kestämään puolesta yöstä aamu viiteen, kun se ennen oli klo 21–6. Liikkumiskielto on haitannut monien elinkeinon harjoittamista.

Suomen Lähetysseuralla on Senegalissa tällä hetkellä neljä työntekijää. He asuvat kaikki pääkaupunki Dakarissa. Tulkki-Williamsin mukaan tilanne heidän asuinalueellaan on ollut rauhallinen.

– Olemme täyttäneet ruokavarastomme ja rajoittaneet liikkumisen minimiin. Pankkiautomaatit eivät ole toimineet pariin päivään ja joitakin kauppoja on kiinni tai poliisit ja armeija ovat vartioimassa niitä. Sosiaalisen median käyttöä ja kahden televisioaseman toimintaa rajoitettiin viikonloppuna.