Tasaus 2018: Ram Phul oli jatkuvasti vihainen eikä hänellä ollut ystäviä

Äidin mukaan Ram Phul jaksaa auttaa nykyään enemmän myös kotitöissä. Hän ruokkii eläimiä ja hakee vettä.

Kuraattorin avulla 15-vuotias Ram Phul sai kavereita ja pärjää nyt koulussa. Hänen tarinansa on hyvä esimerkki siitä, kuinka moni koululainen Nepalissa voisi paremmin, jos koulukuraattorin palveluita olisi tarjolla enemmän.

Ennen kuraattorilta saatua apua Ram Phulilla oli todella heikko itsetunto. Hänellä ei ollut kavereita, eikä hän ottanut kontaktia muihin. Ram Phulille alkoi kertyä paljon poissaoloja koulusta, ja siellä ollessaan hän tappeli jatkuvasti muiden kanssa tietämättä itsekkään miksi.

Nepalilaisissa kouluissa ei aiemmin ollut kuraattoreita, jotka olisivat voineet auttaa Ram Phulin kaltaisia oppilaita. Niinpä paikallinen mielenterveysjärjestö CMC on Lähetysseuran tuella alkanut kouluttaa opettajia hoitamaan kuraattorin tehtäviä.

Saatuaan kuraattorikoulutusta eräs Ram Phulin opettajista huomasi, että pojan huonon käytöksen taustalla oli henkinen paha olo. Kuraattori vieraili pojan kotona ja neuvoi Ram Phulin äitiä, miten hän voi toimia paremmin pojan kanssa. Lisäksi kuraattori tarjosi Ram Phulille kahdenkeskistä keskustelutukea. Jo seitsemän keskustelukerran jälkeen Ram Phulin olo helpottui.

– Kuraattorit kuuntelivat ongelmiani ja keskustelimme. Se on helpottanut oloani, Ram Phul sanoo.

Ram Phul pärjää nykyään paremmin myös koulussa.

Ram Phul kertoo olevansa onnellinen, koska hänen on nyt helpompi olla muiden seurassa. Hän on saanut kavereita ja käy koulussa säännöllisesti.

– Ram Phul oli aiemmin aina likainen, suuttui herkästi, oli paljon poissa koulusta, ei lainkaan muiden lasten kanssa. Nyt tilanne on muuttunut. Kaiken lisäksi hän lukee koulukirjojaan, kertoo kuraattori.

Myös äiti on huomannut eron. Nykyään Ram Phul kertoo kotiin tullessaan, mitä kaikkea hän on oppinut. Joskus hän menee yksin kavereilleen koulun jälkeen. Tämä on iso muutos, sillä ennen Ram Phul ei uskaltanut mennä yksin mihinkään. Äidin piti saattaa hänet jopa lähellä olevaan kouluun.

Ram Phulin koulun 152 oppilaasta yhteensä 26 on saanut henkilökohtaista tukea. Lisäksi koulussa järjestetään nyt erilaisia aktiviteetteja ja retkiä kaikille oppilaille. Kuraattorien mukaan koululaisten itsetunto on parantunut ja vanhemmat ovat nyt kiinnostuneempia, miten lapsilla menee koulussa.

– Ennen koulutusta emme ymmärtäneet erilaisia tapoja oppia. Opettajat olivat vihaisia lapsille, jotka eivät oppineet. Nyt yritämme ymmärtää, mistä mikäkin johtuu, ja antaa lapsille vapauden olla sellaisia kuin he ovat, kertovat koulussa kuraattoreina toimivat Kumar Singh ja Shree Devi.

– Lasten täytyy voida hyvin kokonaisvaltaisesti, jotta he voivat oppia ja hyödyntää oppimaansa, painottavat kuraattorit.

Teksti: Elina Huttunen. Haastattelu: Janne Juhaninmäki

Lahjoita tästä kuraattoripalveluita Nepaliin!

Tasaus-kampanjalla tasataan henkistä hyvinvointia maailmassa. Lahjoitukset ohjataan muun muassa kyläklinikoiden hoitajien mielenterveyskoulutuksiin Nepalissa. Lue lisää Tasauksesta.