Presidentti myönsi Kauneimmat Joululaulut -idean isälle musiikkineuvoksen arvonimen

Matti Heroja ja varainhankinnan koordinaattori Ruut Lemmetyinen iloitsevat Kauneimpien Joululaulujen suosiosta.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on myöntänyt director musices Matti Herojalle musiikkineuvoksen arvonimen 11.12.2015. Matti Heroja jäi Hyvinkään seurakunnan A-kanttorin virasta eläkkeelle vuonna 2007.

Hyvinkään Oratoriokuoron lisäksi hän on johtanut muun muassa Hyvinkään kamarikuoroa, Nuorten Kamarikuoroa sekä Suomen Lähetysseuran Safarikuoroa. Heroja on toiminut myös Helsingin Agricolan kirkon kanttorina sekä Suomen Kansallisoopperan kuoromestarina.

Matti Heroja järjesti joululaulujen yhteislaulutilaisuuden ensimmäisen kerran Hyvinkään kirkossa vuonna 1971. Tästä ideasta syntyi Kauneimmat Joululaulut -yhteislaulutapahtuma, joka Suomen Lähetysseuran toteuttamana aloitettiin maanlaajuisesti vuonna 1973. Heroja toimi tällöin Lähetysseuran musiikkitoimikunnan puheenjohtajana.

Kauneimmat Joululaulut kerää vuosittain noin miljoona suomalaista kirkkoihin joululauluja laulamaan. Kauneimmat Joululaulut -tapahtumia järjestetään Suomen lisäksi suomalaisyhteisöissä monissa maissa eri puolilla maailmaa.