Podcast: Kuka saa kutsua itseään lähetystyöntekijäksi?

"Tansanian kirkko tekee, mutta lähetysjärjestö tukee", summaa piispa Andrew Gulle.

Piispa Andrew Gulle lukemassa Herran siunausta.

Lähetystyön ja lähetystyöntekijöiden määritelmästä on monia mielipiteitä. Tässä podcast-jaksossa tansanialainen piispa Andrew Gulle avaa kirkkonsa lähetystyön käytäntöjä. Myös suomalaiset seurakuntien työntekijät Anna Uotila ja Joona Raudaskoski kertovat omat näkemyksensä.

”Kun en ollut käynyt Euroopassa enkä Yhdysvalloissa, ajattelin että ehkä siellä ei ole oikeita uskovaisia. Mutta kun kävin näissä paikoissa, opin, että Jumalan kirkko ei ole ainoastaan Afrikassa”, kertoo piispa Andrew Gulle.

Hän valottaa myös suomalaisen ja tansanialaisen lähetystyöntekijän eroja: Kumpikin saarnaa Jeesuksesta ja levittää hyvää sanomaa, mutta ero on viestin kontekstualisoinnissa.

”Saarnani on koskettavampi ihmisilleni, koska tiedän miten he ajattelevat. Ulkomaalaisen täytyy asua täällä pitkään, jotta hän oppii tuntemaan ympäristön ja saarnaamaan olennaisista asioista”, Gulle kertoo.

Ilosanomaa naapurillekin

Tansanian kirkossa työskentelee raamattuopistossa koulutettuja evankelistoja mutta myös paljon kouluttamattomia maallikkosaarnaajia. Kirkolla on lähetysalueita, joilla käydään pitämässä esimerkiksi kristillisiä elokuvailtoja ja evankeliointitapahtumia. Uusia seurakuntia syntyy ja kirkkoja rakennetaan.

”Tansanian kirkko tekee, mutta lähetysjärjestö tukee”, piispa Gulle summaa.

Hänen hiippakuntansa tavoittavaa työtä Mwanzassa ja sen ympäristössä on jo vuosia tukenut Suomen Lähetysseura.

Tärkeässä osassa Jumalan sanan levittäjinä Tansaniassa ovat myös tavalliset tansanialaiset seurakuntalaiset, jotka puhuvat Jeesuksesta naapureilleen, ystävilleen ja työkavereilleen. Gullen mukaan kirkko kasvaa näiden kaikkien ansiosta: kirkon työntekijät, työtä tukevat lähetysjärjestöt ja aktiiviset seurakuntalaiset muodostavat evankelioinnin kokonaisuuden.

Kirkko maailmalla -podcastissa kerromme kuulumisia globaalista kirkosta, tarinoita kehitysmaiden ihmisten elämästä ja työstä paremman ja oikeudenmukaisemman maailman puolesta.

Kirkko maailmalla -podcastia pääset kuuntelemaan verkkosivujemme lisäksi esimerkiksi SoundCloudissaSpotifyssa ja Apple Podcasteissa. Ohjelmaa voi kuunnella joka sunnuntai Radio Deillä kello 17.40.