Piispa Shoo puhuu ympäristön puolesta Tansaniassa

Tansanian evankelisluterilaisen kirkon johtava piispa

Tansanian evankelisluterilaisen kirkon johtava piispa Fredrick O. Shoo tulee Turun Lähetysjuhlille puolisonsa Janet Shoon kanssa. Piispa Shoo tunnetaan Tansaniassa myös nimellä ”Puupiispa”, sillä hän on ollut aktiivinen ympäristöasioiden puolestapuhuja koko aikuisikänsä.

– Kun saarnasin ensimmäistä kertaa puista, monet pappistoverit alkoivat kysellä, eikö pitäisi ennemmin saarnata Jumalasta. Mutta meille on annettu tehtäväksi suojella luontoa, viljellä ja varjella sitä. Aiheuttamamme luonnon häiriötilat, metsien kaataminen ja sen myötä sateiden väheneminen ovat vastoin Jumalan tahtoa. Ilmastonmuutos, joka koskettaa kovimmin köyhiä ihmisiä ja köyhiä maita kuten Tansaniaa, on suuri haaste myös kirkolle, piispa toteaa.

Kilimanjaron seudulla kasvanut piispa muistaa lapsuutensa luonnon kauneuden. Joet ja metsät kirjoivat maisemaa, ilmasto oli suotuisa ja ympärillä oli paljon lintuja. Nyt metsät ovat vähentyneet kestämättömän käytön vuoksi ja osa joista on kuivunut.

Moni Tansaniassa vierailevakin on voinut huomata, kuinka kuuluisat ”Kilimanjaron lumet”, joista Ernest Hemingway kirjoitti kirjan 1930-luvulla, uhkaavat kadota kokonaan. Kilimanjaron lumien vähenemisestä onkin tullut lähes symboli ilmaston lämpenemiselle.

Naiset ja rippikoululaiset puita istuttamassa

Vieraillessaan hiippakunnissa ja seurakunnissa piispa on istuttanut puita ja kannustanut seurakuntia tarttumaan ympäristöasioihin. Heräämistä onkin tapahtunut. Esimerkiksi piispan oman Pohjoisen hiippakunnan naisryhmillä on taimitarhoja ja äskettäin pidetyn kirkon ympäristöviikon kunniaksi piispa istutti yhdessä hiippakuntansa väen kanssa 500 puuntainta.

Hän on myös pyytänyt jokaista hiippakuntansa rippikoululaista istuttamaan rippikoulun alkaessa kymmenen puuta ja pitämään niistä huolta kaksivuotisen rippikoulun ajan ja sen jälkeenkin.

– Kaikki tulee luonnosta, ruoka, juoma ja ilma, jota hengitämme. Kun istutamme puita, ne tarjoavat myös toimeentuloa, kuten hedelmiä tai mahdollisuuden mehiläistarhaukseen. Tansaniassa ihmiset kuuntelevat uskonnollisia johtajia ja kirkko tavoittaa joka viikko suuren joukon ihmisiä. Muutos on mahdollinen, piispa Shoo uskoo.

Kirkoilla vahva asema yhteiskunnassa

Tansanian evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluu noin kymmenen prosenttia maan väestöstä. Se on 6,5 miljoonalla jäsenellään maailman toisiksi suurin luterilainen kirkko Etiopian Mekane Yesus -kirkon jälkeen.

Kirkko Tansaniassa kasvaa edelleen voimakkaasti, paitsi syntyvyyden myös lähetystyön ansiosta. Kasvu on kirkolle myös suuri haaste niin teologisen osaamisen kuin talouden kannalta. Piispa Shoo sanookin kirkon tarvitsevan erityisesti lisää koulutettuja työntekijöitä sekä taloudellisia resursseja.

Kirkoilla yleensäkin on vahva rooli tansanialaisessa yhteiskunnassa. Esimerkiksi 40 prosenttia maan terveyspalveluista on kirkkojen tuottamia ja kirkot tekevät lisäksi monenlaista sosiaalityötä. Kirkoilla on myös huomattava määrä oppilaitoksia esikouluista yliopistoihin.

Piispa Shoo on itse ollut mukana muun muassa ajamassa mielenterveysongelmista kärsivien lasten asiaa ja aloittamassa keskusta, jonka toiminta on jo laajentunut kymmenkunnan keskuksen verkostoksi.

Teksti Mikko Pyhtilä

Reformaation merkkivuosi 2017: Istuta Toivon puu – kasvata metsä Tansaniaan!

TT Fredrick O. Shoo tulee vieraaksi Lähetysjuhlille Turkuun 19.–21.5. puolisonsa Janet Shoon kanssa. Janet Shoo on koulutukseltaan opettaja