Pia Ruotsalan kirja on sukellus virolaisten sielunmaisemaan

Pia Ruotsala kutsuttiin vuonna 2013 käynnistämään Viron evankelis-luterilaisen kirkon perheneuvonta. Kohti kokonaista ihmisyyttä – Kirkon perheneuvonnan synty Virossa (Suomen Lähetysseura 2020) on samaan aikaan niin raportti siitä, miten perhetyö syntyi Virossa, kuin Ruotsalan henkilökohtaisen kasvutarinan kuvaus. Tarttuessaan tilaisuuteen Ruotsala ei voinut aavistaa, miten syvälle virolaisen yhteiskunnan kipukohtiin sekä omaan sisimpäänsä hän sukeltaisi tulevien vuosien aikana.

Kirja avaa realistisen ikkunan Viron miehitysten traumoihin kirkon perheneuvonnan näkökulmasta. Perhekeskuksen johtaminen ja terapeutiksi kouluttautuminen ovat vaatineet paljon teoriatietoa ja viisaampien ajatuksia, joita Ruotsala jakaa tässä kirjassa. Monista kasvukivuista ja yllättävistäkin vaikeuksista huolimatta Ruotsala kokee kuitenkin saaneensa työskennellä luottamuksessa ihmisyyteen ja sen Luojaan kohti toiveikkaampaa tulevaisuutta.

Viron kirkon perhekeskuksen synty tyhjästä nykyisin noin 200 000 euron vuosibudjetin säätiöksi on ollut erityislaatuinen. Perheneuvonta on pureutunut yhteiskunnassa haavoittuvimmassa asemassa olevien perheiden tukemiseen ja saanut kiitosta niin Viron valtiota kuin kirkolta. Asiakastyö on vaativaa terapeuteille. Siihen käyvät vuosittain tutustumassa niin Suomen kuin ulkomaidenkin alan ammattilaiset ja opiskelijat.

Nyt, kun suomalaisen lähetystyöntekijän on aika jättää työ Virossa ja Perhekeskuksen kyettävä seisomaan omilla jaloillaan, ovat keskuksen työntekijät ja johto uuden edessä.

TM Pia Ruotsala on työskennellyt Suomen Lähetysseuran työssä ensin Lähi-idässä v. 2003–2007 sekä v. 2009 alkaen Virossa. Hän on kirjoittanut aikaisemmin kirjan Arabiäitien matkassa (2006) sekä toimittanut kirjan Tallinnan Tuomaat (2012).

Osta kirja Basaarista.