Pia Ruotsala palkittiin Vuoden Perheneuvontateko 2019 -tunnustuksella

”Viime vuonna perheneuvonnasta sai apua yli tuhat ihmistä”, kertoo Pia Ruotsala (vas). Tytär Vilja Ruotsala osallistui äitinsä kanssa viime joulukuussa sosiaaliministeriön palvelumessuille Tallinnassa. Kuva Sille Õun

Suomen kirkon perheneuvonnan työntekijät palkitsivat Suomen Lähetysseuran työntekijän Pia Ruotsalan perheneuvonnan “kätilönä” hänen Virossa tekemästään merkittävästä ja uraauurtavasta työstä virolaisten perheiden tukemiseksi ja kirkon perheneuvonnan käynnistämisestä.

– Tämä palkinto kertoo kirkon perheneuvonnan vaikuttavuudesta ja merkityksestä. Siitä on tullut vientituote. Lähetystyöntekijän on aika väistyä johtajan paikalta, sanoo viisi vuotta Perhekeskusta johtanut Ruotsala.

– Nyt on aika jatkaa työtä virolaisittain heidän valitsemaansa suuntaan; antaa perheneuvonnan kasvaa eteenpäin paikallisin voimin. Viron kirkko tarvitsee silti edelleen perheneuvonnan kouluttajia ja tukea Suomesta.

Suomen kirkon perheneuvonnan työntekijät valitsivat neuvottelupäivillään 12.–15.3. Porvoossa Ruotsalan tunnustuksen saajaksi ylivoimaisella äänten enemmistöllä. Päiville osallistui 140 perheneuvonnan ammattilaista Suomesta ja lisäksi vieraita Viron Perhekeskuksesta.

Jo neljäs keskus suunnitteilla

Viron kirkon ensimmäinen Perhekeskus avattiin Tallinnaan vuonna 2014, toinen Tarttoon Etelä-Viroon vuonna 2016. Virolaisten perheneuvojien määrä on noussut alun kolmesta 35:een.

– Viime vuonna avasimme kolmannen keskuksen Haapsaluun. Aloin myös luoda Itä-Viroon tiimiä, jotta Jõhviin saataisiin perhekeskus vuonna 2020. Lisäksi koulutimme paljon työntekijöitä poliisikoulun ja sosiaalitoimen kautta, Ruotsala kertoo.

Perheneuvonnan tueksi perustettu säätiö

Ruotsala työskentelee Perhekeskuksen kouluttajana ja mentorina, joka tukee työyhteisöä ja osallistuu joihinkin ministeriöiden kehittämishankkeisiin. Hänellä on monipuolinen koulutus ja vuosiin lähetystyössä Virossa on mahtunut monenlaisia tehtäviä. Hän on kouluttaja-työnohjaaja, perheneuvoja, terapeutti-pappi ja asiantuntija.

Viron kirkkohallitus perusti viime vuonna perheneuvonnan työtä jatkamaan säätiön, jonka johtokunnan puheenjohtajaksi valittiin piispa Joel Luhamets.

Tero ja Pia Ruotsala jatkavat työtään Virossa 2020 kesään asti. Tero Ruotsala on kehittänyt nuorisotyötä, nuorten bänditoimintaa ja messujen musiikkia. Hän siirtää vastuut näissä tehtävissä paikallisille seuraavan vuoden aikana.