Perheen sotakokemukset johdattivat rauhantyön pariin

Kuvassa Arja Koskinen istuu nuorten kolumbialaisnaisten kanssa keskustelemassa.
Rauha on aluejohtaja Arja Koskista (oik.) elämässä kuljettava voima. Kuva on Luterilaisen maailmanliiton kanssa toteutettavan ihmisoikeushankkeen parista Arauquitasta, Kolumbiasta. Kuva: Katja Tynkkynen

”Rauha – se on ollut minulle pienestä tytöstä saakka tärkeä tapa katsoa tulevaisuutta.” Suomen Lähetysseuran Latinalaisen Amerikan aluejohtaja Arja Koskinen kertoo, että sota on ollut lapsuudenperheen puheissa aina läsnä.

”Äitini oli Karjalan evakko ja isäni haavoittui sodassa. Menneitä ei voivoteltu, mutta meille lapsille kerrottiin avoimesti tapahtumista ja menetyksistä. Henkilökohtaisen kokemuksen kautta rauhan merkitys on minulle todella vahva.”

Sittemmin Koskinen on omistanut uransa heikoimmassa asemassa olevien ihmisten oikeuksien ja rauhan edistämiselle. Aluejohtajana hän vastaa Lähetysseuran kumppaniyhteistyöstä Kolumbiassa, Boliviassa ja Venezuelassa.

Esimerkiksi Kolumbia on yksi maailman eriarvoisimmista maista, jossa poliittinen, yhteiskunnallinen ja sosiaalinen tilanne on edelleen hyvin jakautunut. Vuonna 2016 alkanut rauhanprosessi takkuilee edelleen pahasti ja ihmisoikeusrikkomukset ovat arkipäivää. Yli 60 vuotta jatkunut sisällissota on aiheuttanut yhteensä 8 miljoonaa valtion virallisesti rekisteröimää konfliktin uhria. Maassa on lähes 7 miljoonaa sisäistä pakolaista ja lisäksi noin 1,7 miljoonaa Venezuelasta paennutta pakolaista.

”Rauhantyötä tarvitaan aivan valtavasti, ja se tulee oikeastaan ottaa huomioon kaikessa tekemisessä”, Koskinen kertoo.

Kirkko rauhanrakentajana

Työ Kolumbiassa sisältää esimerkiksi Farcin entisten sissitaistelijoiden sopeuttamista yhteiskuntaan sekä alkuperäiskansojen maaoikeuksia puolustavaa vaikuttamista. Lisäksi konfliktin jalkoihin jääneille ihmisille tarjotaan toimeentulo- ja psykososiaalista tukea. Kolumbia on esimerkiksi toiseksi miinoitetuin maa heti Afganistanin jälkeen, ja miinaonnettomuuksissa vammautuneiden ihmisten elämää pyritään helpottamaan hankkimalla heille vammaisstatus.

Työtä tehdään yhteistyökumppaneiden, Kolumbian evankelisluterilaisen kirkon ja Luterilaisen maailmanliiton, kanssa. Työtä tuetaan Suomen kehitysyhteistyövaroin.

Koskinen hehkuttaa, kuinka vaikuttavaa työtä Kolumbian pieni, alle 2000 jäsenen, kirkko tekee, ja miten hienona esimerkkinä se toimii muillekin kirkoille:

”Kirkko on profiloitunut hienosti rauhantyöhön ja päässyt kansallisestikin merkittävään rooliin. On huomattu, että kirkon viesti otetaan ihan eri lailla vastaan kuin esimerkiksi jonkin instituution sanomana, sillä hallitusta kohtaan koetaan epäluottamusta. Kirkko sen sijaan on neutraali ja läsnä ruohonjuuritasolla. On uskomatonta nähdä, miten hienosti kirkon ihmiset otetaan vastaan ja miten heihin luotetaan.”

Rauhantyö opettaa rakastamaan vihollista

Arja Koskinen kokee kiitollisuutta, kun saa jokapäiväisellä työllään edistää itselleen tärkeitä asioita ja arvoja.

”Usko, toivo ja rakkaus. Siihen perustuu kaikki.”

Koskinen toteaa, että väittämä voi tuntua kliseiseltä, mutta Raamattu ei ole klisee.

”Uskosta kumpuaa toivo, ja ilman toivoa tämä maailma olisi todella kurja paikka.”

Ja rakkaus – se on kaiken perusta:

”Ystävän tai puolison rakastamista vaikeampi puoli on, miten rakastaa vihollista niin kuin Jeesus kehottaa. Ja sitä olen todella päässyt todistamaan.”

Koskinen kertoo palkitsevan esimerkin, miten rauhanprosessissa mukana olevat entiset Farcin sissit ovat asettautuneet kylien kylkeen, jota he ennen terrorisoivat. Nyt väestönosat jälleenrakentavat elämää yhdessä.

”On palkitsevaa nähdä, miten ihmiset saavat rauhaa siitä, että edes jotkut asiat ovat paremmin meidän työmme kautta. Minulle on tärkeää voida olla mukana, vaikka vain lohduttamassa ja antamassa inhimillistä kosketusta ja rakkautta.”

Kuuntele Arja Koskisen koko haastattelu Kirkko maailmalla -podcastista. Äänessä myös paikallisen kirkon pastori John Hernández.