Pauliina Parhiala: ”Humanitaarinen tilanne katastrofaalinen Gazassa”

Hamasin ja Israelin sota on lisännyt äärimmäistä hätää Lähi-idässä. Lähetysseuran alueella toimivat kirkolliset kumppanit kuvaavat Gazan humanitaarista tilannetta katastrofaaliseksi.

sortuneita rakennuksia
Ilmaiskujen tuhoa Gazasta. Kuva: DSPR/ACT-allianssi.

Israel on katkaissut veden, sähkön ja ruoan toimittamisen Gazaan ja ilmoittanut jatkavansa tätä, kunnes Hamas vapauttaa israelilaiset panttivangit. Gazan terveydenhuolto- ja sanitaatiojärjestelmä on romahtanut. Väliaikaiset suojat ovat riittämättömiä 1,4 miljoonaan kotinsa jättäneen gazalaisen tarpeisiin. Humanitaarista apua on päässyt saarron läpi vain vähän. Gazan lapsiuhrien määrä on järkyttävä. Kärsimyksen lievittämiseksi tarvitaan pikaisia ja riittäviä toimia.

Kirkot ovat vaatineet siviilien suojelemista ja humanitaarisen katastrofin lievittämistä sekä välitöntä humanitaarista tulitaukoa. Myös Yhdistyneiden kansakuntien yleiskokous on vaatinut osapuolilta välitöntä humanitaarista tulitaukoa, välirauhaa ja sotatoimien päättämistä. Lisäksi YK on vaatinut siviilien suojelua, vangittujen siviilien vapauttamista, kansainvälisen humanitaarisen ja ihmisoikeuslainsäädännön noudattamista sekä humanitaaristen kohteiden ja humanitaarisen avun työntekijöiden suojelua. Myös EU-maiden johtajat ovat vaatineet Gazaan humanitaarisia taukoja ja humanitaarisia käytäviä. Tämä kaikki on kiireellistä ja välttämätöntä. Suomen ja EU:n tuleekin edistää kaikin keinoin välitöntä taukoa taisteluihin, panttivankien vapauttamista ja humanitaarisen avun saamista sen tarvitsijoille.

Lisäksi Suomen ja EU:n tulee huolehtia siitä, että humanitaariseen kriisiin voidaan vastata riittävin taloudellisin voimavaroin. Haaste on suuri, sillä maailmanlaajuisesti kuilu humanitaaristen tarpeiden ja saatavilla olevan rahoituksen välillä on jo nykyoloissa valtava. Suomen tuleekin lisätä taloudellisia voimavaroja humanitaariseen apuun jo vuonna 2024.

Kirkolliset kumppanimme tekevät kaikkensa hädän lievittämiseksi. Kirkkojen yhteistoimintaverkosto ACT-allianssin laajan humanitaarisen vetoomuksen tavoitteena on vastata humanitaariseen hätään Gazassa, Länsirannalla ja Itä-Jerusalemissa. Käteisavustukset, puhdas vesi, ruoka, lääkkeet, hygieniatarvikkeet ja mielenterveystyö ovat kirkkojen humanitaarisen toiminnan keskiössä. Myös pommituksissa tuhoutuneiden kotien ja sairaalatilojen korjaamiseen halutaan osoittaa tukea. Lähetysseura jatkaa tämän kirkkojen työn tukemista. Lähetysseura antaa lisäksi kumppanikirkolleen tukea lasten välittömiin tarpeisiin, kuten ruoka-apuun ja mielenterveystukeen, ja tukee kirkon diakoniatyötä.

Humanitaariset tarpeet tulevat jatkumaan pitkään. Äärimmäinen inhimillinen kärsimys ja osapuolten piittaamattomuus sodan pelisäännöistä lisäksi vain vaikeuttavat tietä rauhaan; ne lisäävät katkeruutta, toivottomuutta ja vihaa. Nyt kipeästi tarvittavasta tauosta taisteluihin on vielä tuskallisen pitkä matka rauhaan, kummankin osapuolen turvallisuustarpeisiin vastaamiseen, ihmisoikeuksien toteutumiseen, sovintoon sekä laajamittaiseen ja raskaaseen jälleenrakennukseen.

Pauliina Parhiala

toiminnanjohtaja