Opiskelijaseurakunnasta tuli Sinuonille koti ja elämäntapa

Kambodžalainen Rous Sinuon kantaa vastuuta lähes kaikessa, mitä tapahtuu City Church-seurakunnassa Phnom Penhissä. ”Kirkkomme on kiinnostunut meistä nuorista ja antaa mahdollisuuden kehittyä”, hän kiittelee.

Kirkkosalissa laulamassa kaksi henkilöä, kolmas on kosketinsoittimein takana. Taustalla on alttari ja seinällä suurikokoinen risti .
Opiskelijaseurakunnan musiikista vastaa oma yhtye. Rous Sinuonin (vas.) kanssa laulamassa Chan Net, koskettimien takana Suy Ratha. Kuva Tero Ruotsala

Kirkkosalissa vastassa ovat hymyilevät kasvot, jotka innostuvat ja innostavat. Luterilainen seurakunta Rainbow City Church Kambodžan pääkaupungissa Phnom Penhissä koostuu pääosin 15–28-vuotiaista.

Kirkon yhteydessä on opiskelija-asuntola, jossa maaseudun köyhistä perheistä saapuvat nuoret otetaan lämmöllä vastaan. Ilman turvallista asuntolaa etenkään tytöillä ei olisi mahdollisuutta opiskella lukiossa tai yliopistossa. Jouluna koko rakennus täyttyy ilosta, sillä on aika juhlia syntymäpäivää.

Yksi seurakunnan vastuunkantajista on Rous Sinuon, 24. Hänen isänsä kuoli juuri ennen hänen syntymäänsä. Äiti pääsi neljän lapsen kanssa mukaan leskille suunnattuun projektiin, jossa naisia koulutettiin ja heidän ruokaturvastaan huolehdittiin.

Nuori nainen seisomassa vihreiden okisen keskellä taustallaan kaupunkimaisemaa
Rous Sinuon iloitsee siitä, että Kambodžan luterilainen kirkko rohkaisee naisia vastuunkantoon. Kambodža on muuttumassa, sillä jo lähes puolet opiskelijoista on jo tyttöjä. Kuva Tero Ruotsala

Kirkosta tuli myös koti

Sinuon asui osan lapsuudestaan lastenkodissa. Monen mutkan kautta hän pääsi vuonna 2007 kirkon asuntolaan opiskellakseen yliopistossa kemiaa ja englantia. Tutkinnot valmiiksi saatuaan Sinuonille avautui mahdollisuus jatko-opintoihin ulkomailla. Hän koki kuitenkin Jumalan kutsuvan kirkon työhön ja päätti jäädä kirkolle. Hän on asunut sen yhteydessä olevassa asuntolassa jo 14 vuotta.

Näyttää siltä, että seurakunta on Sinuonin elämän ja aktiivisen olemisen tapa. Hän on osa-aikainen kirjanpitäjä, kirkkoneuvoston, ylistysryhmän ja nuorisotyön tiimin jäsen sekä aloittelevien ryhmänohjaajien mentori ja vielä kouluttautumassa kirkon perheneuvojaksi.

Sinuonin näkee opettamassa englantia, laulamassa, suunnittelemassa leirejä ja raamattuopetusta, selvittämässä kuitteja, organisoimassa koulutuksia, jakamassa ruoka-apua – oikeastaan kaikessa, mitä kirkko tekee. Se antaa nuorille aikuisille mahdollisuuden toteuttaa itseään, kehittyä ja tukee heitä vastuunkantajiksi, kohti johtajuutta.

Neljä nuorta aikuista istuu ringissä keskustelemassa.
Seurakunnan toimintaa suunnitellaan yhdessä. Rous Sinuonin (takana) kanssa ajatuksia vaihtamassa Duy Saran, Noa Sokhom ja Un Songim. Kuva Tero Ruotsala

Naisetkin pääsevät eteenpäin

Lähetysseura tukee City Church -kirkon yhteydessä olevaa opiskelija-asuntolaa, nuorisotyötä ja opiskelijoiden stipendejä. Lähetysseuran työntekijä Tero Ruotsala auttaa nuoria työntekijöitä tekniikan ja musiikin sekä kirkollisen elämän haasteissa. Nuoret vastuunkantajat viettävät viikossa monia tunteja valmistelemassa musiikkia ja messua verkkoon tai kirkkosaliin.

Sinuon kertoo, että kirkon ulkopuolella on edelleen suuri haaste ottaa aktiivista roolia ja johtajuutta vastaan khmer-naisena: “Mutta Kambodža on muuttumassa, ja nyt jo 45 prosenttia opiskelijoista on tyttöjä. Naisilla on enemmän mahdollisuuksia myös kirkon ulkopuolella.”

“Nuoret aikuiset ja lapset haluavat olla aktiivisia ja kehittyä. Haluamme tulla kirkkoon, joka tarjoaa mahdollisuuksia: koulutusta, yhteistoimintaa, kehitystä ja vapauden ilmaista oma näkemys”, Sinuon kertoo. Kirkon liikuntatyö – erityisesti jalkapallo – englannin opetus ja uuden oppiminen innostavat. Kirkko on kiinnostunut siitä, mitä nuoret toivovat ja tarjoaa sitä.

Teksti Pia Ruotsala

Juttu on julkaistu Lähetyssanomien numerossa 8/2021 (Tulkoon Joulu)

Nyt kun olet täällä…

… meillä on pieni pyyntö.  Laitamme osan Lähetyssanomien jutuista ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi tutustumaan kaukaisiin kulttuureihin, lukemaan työstämme eri puolilla maailmaa ja sukeltamaan ihmisten tarinoihin.

Lehti on kuitenkin meille tärkeä tulonlähde – ja pyydämmekin, että tilaat Lähetyssanomat ja samalla tuet lähetystyötä ja kehitysyhteistyötä maailman köyhimmissä maissa syrjäytettyjen ihmisryhmien parissa.

Tilaa Lähetyssanomat