”Oli mahtavaa palata lapsuuteni Nepaliin”

Lähetysseuran Nepalin-maatoimiston uusi päällikkö Juha Valta katseli Himalajan huippuja jo lapsena. Silloin hän myös tutustui vanhempiensa kautta Lähetysseuran työntekijöihin - tietämättä, että hän tulee kuulumaan samaan joukkoon.

Juha Valta seisoo hymyillen korkean pensaan edessä.
”Tapaan työssäni,tavattoman valloittavia ja lahjakkaita ihmisiä”, Juha Valta kuvailee työtään Nepalissa. Kuva Mimosa Hedberg

Juha Valta, 51, muutti Kathmanduun ja aloitti työt Nepalissa kesäkuussa 2021. Teimme hänelle muutaman kysymyksen.

Mikä on mieleenpainuvin muisto lapsuutesi Nepalista?

”Yksi mieleenpainuvimmista kokemuksista oli matkustaa seitsemänvuotiaana Tapani Ruokasen sylissä ylimääräisenä matkustajana pikkukoneella retkeltämme Ampipalista takaisin Katmanduun. Pääsin etupenkille, ja näin kerrankin lentäjän vieressä pelkääjän paikalta kunnolla eteemme. Lähtökiihdytys nurmikentältä oli hypähtelevä.

Kun kone irtautui maanpinnasta, huomio kiinnittyi ensimmäisenä vähitellen horisontin takaa paljastuviin lumihuippuihin. Pienen pojan mielessä ne vaikuttivat maailman suurimmilta. Maisemat ovat noilla seuduilla huikeat: Manaslun yli 8000 metrin huippu on ehkä niistä mahtavin!

Miksi tulit töihin Suomen Lähetysseuraan?

”Minulla on ollut jo lapsuudesta asti lämmin ja läheinen suhde moniin Lähetysseuran työntekijöihin. Vanhempani olivat Nepalissa töissä samaan aikaan, kun ensimmäiset lähetysseuralaiset saapuivat maahan. Olen seurannut pitkään Lähetysseuran työtä ja nähnyt sen vaikuttavuuden kehittyvissä maissa.

Nykyisin Lähetysseura on edelleen varma ja luotettava kumppani. Tällaiseen taloon on siksi helppoa tulla töihin. Mukaani Nepaliin lähtee puoliso Elina Laiho. Hän seuraa maahan perästä, kunhan saamme kaikki työn ja arjen kuviot siihen kuntoon, että lähtö on mahdollinen. Perheeseen kuuluu myös viisi aikuista lasta, jotka tulevat varmasti kyläilemään luonamme Nepalissa.

Mitä teit Suomessa ennen uutta pestiäsi?

”Olen koulutukseltani luokanopettaja, ja olen suorittanut myös opetushallinnon tutkinnon sekä kasvatusalan neuvonantajan opinnot. Olen virkavapaalla Siuntion kunnasta luokanopettajan virasta.”

Mitä kuuluu tehtäviisi?

”Vastaan Suomen Lähetysseuran työstä Nepalissa. Meillä on maatoimistossa noin kymmenen nepalilaista työntekijää sekä kolme suomalaista asiantuntijaa. Tärkeä osa työtäni on yhteistyön ylläpitäminen Nepalin valtion viranomaisiin ja muihin toimijoihin. Työni on sitä, että mahdollistan työntekijöidemme ja paikallisten kumppaniemme työn onnistumisen.

Mikä motivoi työssäsi?

”Vahva arvopohjaan sitoutunut työ ihmisten arjen parantamisessa. Työ on myös sopivan haastavaa ja monipuolista. Tärkeää on, että saamme yhä tehokkaammin tehtyä ihmisoikeusperustaista työtämme yhdessä paikallisten kumppaneidemme kanssa. Työssä tapaa myös paljon aivan tavattoman valloittavia ja lahjakkaita ihmisiä. Yhdessä tehty työ palkitsee eniten!

Mikä on lempiruokasi Nepalissa?

”Rakastan eniten tuoreita kausihedelmiä. Aivan kärkeen nousevat guava, litsi ja mango. Lämpimistä ruokalajeista nostaisin chukaunilla höystetyn batukin: se on hartaudella haudutettuja mustia linssejä maustettujen perunoiden ja jogurtin kera.

Mitä odotat eniten Nepalilta?

”Odotan sitä, että pääsen lapsuuteni maisemiin tukemaan rakkaan maan selviytymistä ensin pandemiasta. Kun pandemia saadaan taltutettua, odotan mahdollisuutta vierailla maan eri kolkissa seuraamassa työmme etenemistä ja auttamassa yhteistyökumppaniemme työtä käytännössä.

Mikä on mottosi elämässä?

Ovi onneen aukeaa ulospäin. (Sören Kierkegaard)

Teksti ja kuva Mimosa Hedberg

Haastattelu on julkaistu Lähetyssanomien numerossa 6/2021.

Nyt kun olet täällä…

… meillä on pieni pyyntö.  Laitamme osan Lähetyssanomien jutuista ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi tutustumaan kaukaisiin kulttuureihin, lukemaan työstämme eri puolilla maailmaa ja sukeltamaan ihmisten tarinoihin.

Lehti on kuitenkin meille tärkeä tulonlähde – ja pyydämmekin, että tilaat Lähetyssanomat ja samalla tuet lähetystyötä ja kehitysyhteistyötä maailman köyhimmissä maissa syrjäytettyjen ihmisryhmien parissa.

Tilaa Lähetyssanomat