Nuoret lauluntekijät saivat tukea Kaskinen-Simojoki-rahastosta

Rosa Nyman oli Vihdin Lähetysjuhlilla juhlistamassa apurahaansa Pekka Simojoen ja Anna-Mari Kaskisen kanssa. Kuva Ari Vitikainen

Kaskinen-Simojoki-rahaston apuraha jaettiin tänä vuonna kolmatta kertaa. Lohjalainen Rosa Nyman (29) sai suurimman summan, 1000 euroa, ja neljälle muulle myönnettiin 500 euron apuraha. Apuraha jaettiin Valtakunnallisilla Lähetysjuhlilla Vihdissä 11.6.

Rosa Nyman on muusikko, laulaja-lauluntekijä ja musiikkiteatterin ammattilainen, jonka laulunäytteet olivat juuri sitä, mitä apurahatyöryhmä etsi: yhteislaulullisia, iskeviä sävelmiä ja toimivia sanoituksia, joissa näkyi kirkkaasti myös lähetystyö.

Nyman kertookin tehneensä monipuolisesti töitä musiikin ja teatterin alalla, pääasiallisesti hengellisellä puolella. Hän on mukana muun muassa Teatteri Kumbessa.

500 euron apurahan saivat lisäksi Timo Loiva, Salla Mölsä, Henna Nieminen ja Perttu Pölönen. Apurahan hakijoita oli kaikkiaan 12, iältään 17–29-vuotiaita. Työryhmän mukaan hakemusten mukana tuli monia hyviä lauluja, joita varmasti kuullaan jatkossakin.

Uusia yhteislaulun tekijöitä tarvitaan

Kaskinen-Simojoki-rahasto perustettiin vuonna 2004 Anna-Mari Kaskisen ja Pekka Simojoen 25-vuotistaiteilijavuoden tuotoksena. Rahaston tarkoituksena on tukea lähetystyötä ja kirkon yhteislauluperinnettä edistävää nuorten aloittelevien sanoittajien ja säveltäjien työtä Suomessa.

Rahasto perustuu lahjoituksiin ja sitä kartutetaan edelleen sille osoitetuin varoin. Rahastosta jaetaan apuraha muutaman vuoden välein.

Kaikki halukkaat voivat tukea nuoria musiikintekijöitä Kaskinen-Simojoki-rahaston kautta lahjoittamalla tilille IBAN: FI38 8000 1400 1611 30, viestiksi Kaskinen-Simojoki-rahasto.

Suomen Lähetysseuran musiikkityö viettää ensi vuonna 50-vuotisjuhlavuotta. Suunnitelmissa on muun muassa järjestää lauluntekokurssi 31.3.–2.4. Päiväkummussa, Lähetysseuran kurssikeskuksessa Orivedellä.