Nuoren seurakunnan veisut soivat nyt myös karaokessa

Nuoren seurakunnan veisukirja eli Punainen laulukirja on kulunut useiden rippikoulusukupolvien käsissä jo yli viidenkymmenen vuoden ajan. Veisukirjaa on uudistettu aina viiden vuoden välein. Tuorein, 11. painos, julkaistiin viime vuonna. Nyt kirjan suosituimpia veisuja voi laulaa myös karaokena.

”Nykyinen rippikoulusukupolvi laulaa osittain samoja lauluja kuin jo heidän isovanhempansa aikoinaan. Nuoren seurakunnan veisut herättävät monenlaisia tunteita ja muistoja monenikäisten mielissä. Niiden ympärille voisi rakentaa yhteislaulutilaisuuksia samaan tapaan kuin joululaulujenkin ympärille”, toteaa Suomen Lähetysseuran varatoiminnanjohtaja Satu Kantola, jonka idea veisukaraoke oli.

Suomen Lähetysseura, Lasten ja nuorten keskus sekä MaestroPro ovat yhteistyössä tuottaneet karaoketaustat kahteenkymmeneen suosituimpaan veisuun. Laulut valittiin Lasten ja nuorten keskuksen viime vuonna järjestämän äänestyksen perusteella. Nuoren seurakunnan veisukirja on Lasten ja nuorten keskuksen julkaisu.

Mukana ikivihreitä ja uusia suosikkeja

Ei liene yllätys, että karaoken laululistalta löytyy useampia kappaleita sellaisilta jo pitkään vaikuttaneilta lauluntekijöiltä kuin Anna-Mari Kaskinen, Pekka Simojoki, Kaija Pispa ja Jaakko Löytty. Mutta mukana on myös Punaisen kirjan uusia suosikkeja kuten Juha Tapion Sitkeä sydän, Happoradion Puhu äänellä jonka kuulen ja Mariskan Mestaripiirros.

”Musiikki ja yhteislaulu, kuten virret, ovat aina olleet keskeinen yhdessä olemisen tapa seurakunnissa. Nuoren seurakunnan veisut on sanoitettu sellaisella kielellä, joka puhuttelee nuoria. Musiikilla on iso merkitys uskon sanoittamisessa. Teemme aina laajan kyselyn seurakunnissa, kun Nuoren seurakunnan veisukirjan uutta painosta aletaan suunnitella”, kertoo Lasten ja nuorten keskuksen viestintäjohtaja Katri Korolainen.

”Veisukirja on jo 50-vuotias, mutta samalla jatkuvasti uudistuva konsepti, ja mielellämme pidämme sitä esillä näin karaokenkin avulla.”

Satu Kantolan omat veisumuistot ovat pääasiassa siltä ajalta, jolloin hän itse toimi rippikoulunopettajana seurakunnassa.

”Laulutuokioissa tiivistyi paljon nuorten mielenmaisemaa, oikeastaan koko riparin tunnelma. Simojoen ja Löytyn laulut ovat kestäneet aikaa käsittämättömän hyvin. Esimerkiksi Jaakko Löytyn Tilkkutäkin sanoma siitä, miten ihmiset erilaisuudestaan huolimatta ovat samanarvoisia Jumalan edessä, on ajankohtainen edelleen.”

”Suomen Lähetysseuralla oli suuri rooli hengellisen nuorisomusiikin kehittämisessä samaan aikaan, kun Nuoren seurakunnan veisut syntyivät ja vakiinnuttivat asemansa. Nämä kaksi juonnetta ruokkivat toisiaan. Siinä mielessä on Lähetysseuralle hyvin luonteva ja iloinen asia, että olemme nyt yhteistyössä Lasten ja nuorten keskuksen kanssa tuottamassa veisukaraokea, Satu Kantola toteaa.”

Yhteistyö on tuntunut hyvältä myös Katri Korolaisen mielestä.

”Järjestöt, kuten Lähetysseura, ovat tarjonneet nuorille sellaisen tekemisen ja olemisen paikan, jossa on ollut mahdollisuus toteuttaa itseään myös musiikin kautta. Vuosikymmenien aikana mukana on ollut paljon sitoutuneita ja lahjakkaita ihmisiä, jotka ovat olleet kehittämässä hengellistä nuorisomusiikkia.”

Karaoke toimii hyvin yhteislaulun taustana

Suomen Lähetysseura tuotti MaestroPron kanssa Kauneimmat Joululaulut -karaoken vuonna 2019. Vastaanotto oli myönteinen. Karaokea lauletaan perinteisesti ravintoloissa ja baareissa, mutta karaoketaustat sopivat hyvin myös yhteislaulun säestykseksi. Läppärin ja kovaäänisen avulla karaoke kulkee minne tahansa. Kauneimpien Joululaulujen tapaan myös Nuoren seurakunnan veisuista tulee oma kokoelmansa, joka on saatavissa niin seurakuntien kuin ravintoloidenkin käyttöön.

”Minusta on hauskaa, että mukana on kaupallinen karaokeyritys. Tässä meillä on mahdollisuus myös pienimuotoiseen lähetystyöhön, kun tätä kautta Nuoren seurakunnan veisut leviävät myös karaokebaareihin”, Katri Korolainen sanoo.

Kuten Kauneimmat Joululaulut -karaokessa, myös Nuoren seurakunnan veisukaraokessa on mukana ohjeet tekstiviestilahjoituksen tekemistä varten. Varat käytetään lasten ja nuorten hyvinvointiin niin Suomessa kuin ulkomailla.

Lue lisää karaokesta ja sen tilaamisesta.

Kirsi Elo

Seuraa Nuoren seurakunnan veisukaraoken julkistustilaisuutta FB:ssa 22.4. klo 14.

Lasten ja nuorten keskus on tuottanut uuden kirjan veisujen haltuunottoon myös @veisukirja -nimisen Instagram -tilin, josta löytyy jokaisesta Nuoren seurakunnan veisusta minuutin videotaltiointi. Videoilla soittavat ja laulavat seurakuntanuoret eri puolilta Suomea: kuvauksia on tehty mm. Kuopiossa, Tampereella, Kauniaisissa, Seinäjoella ja Helsingissä. Kuvassa vasemmalta oikealle tamperelaiset Joona Ranta, Laura Turkulainen ja Jetro Sihvonen. Kuva Tuukka Joru.