Nepalin jälleenrakennus hidasta – 2,5 miljoonaa asuu yhä teltoissa tai peltimajoissa

Chandra Kumari Pariyarin perheen koti tuhoutui maanjäristyksessä. Perhe oli käyttänyt kaikki säästönsä kodin rakentamiseen. Kuvassa on myös Chandran 3-vuotias poika Shajan ja Lähetysseuran aluetiedottaja Anni Takko.

Maanantaina 25.4. tulee vuosi Nepalin tuhoisasta maanjäristyksestä, jossa kuoli lähes 9000 ja loukkaantui noin 20 000 ihmistä. Kotien jälleenrakennus on ollut hidasta, ja edelleen arviolta 2,5 miljoonaa nepalilaista asuu teltoissa tai väliaikaisiksi tarkoitetuissa peltimajoissa. Jälleenrakennuksen takkuamisen taustalla on hitaus kansallisen jälleenrakentamisviranomaisen National Reconstruction Authority NRA:n muodostamisessa, NRA:n henkilöstövajaus sekä syksyn 2015 kauppasaarto Nepalin ja Intian rajalla.

– NRA:n perustamisprosessi oli hidas. Perustamisen jälkeen NRA on kärsinyt henkilöstövajeesta, minkä vuoksi jälleenrakennukseen liittyvien ohjeiden ja sääntöjen laatimiseen on kulunut aikaa. Jälleenrakentamisessa tulee noudattaa NRA:n ohjeita, joten kansalaisjärjestöt tai yksittäiset ihmiset eivät ole voineet aloittaa jälleenrakennusta ilman niitä. Vääränlaisen talon rakentaminen voisi tarkoittaa kotinsa menettäneelle nepalilaiselle hallituksen lupaaman 1800 euron jälleenrakentamisavustuksen menettämistä, sanoo Lähetysseuran Nepalin aluetiedottaja Anni Takko.

NRA on nyt ilmoittanut olevansa loppusuoralla ohjeistuksen laatimisen kanssa. Tämä on odotettu uutinen. Maanjäristyksessä kotinsa menettäneet ovat viettäneet jo yhden sadekauden ja hyytävän kylmän talven väliaikaisissa asumuksissa. Pysyvien talojen rakentaminen olisi tärkeää aloittaa viipymättä, Takko sanoo.

Heti kun NRA:n ohjeistus tulee, Suomen Lähetysseura aloittaa jälleenrakennuksen tukemisen Gorkhan kylissä Sahas-kumppanijärjestönsä kautta. Myös mielenterveystyö psykososiaalisen tuen antamiseksi jatkuu edelleen. Lähetysseura aloitti kumppaneidensa kautta avustustyön heti Nepalin maanjäristyksen jälkeen. Apu saavutti kymmeniä tuhansia ihmisiä. Hätäapuun kuului pressuja, ruokatarvikkeita, saippuaa, astioita ja lukollisia peltilaatikoita tärkeiden tavaroiden säilyttämiseksi. Lähetysseuran tuella annettiin myös psykososiaalista tukea. Maanjäristyksen aiheuttama tarve henkiselle tuelle oli valtava.