Nenäpäivä 2017: Uutistoimittaja Piia Pasanen kävi tutustumassa lasten elämään Boliviassa

Piia Pasanen Boliviassa
Piia Pasanen tapasi Boliviassa mm. Rosmeri ja Luisa Bustamanten. Kuva Päivi Korpela

– Pienikin teko merkitsee ja pienikin lahjoitus on tärkeä. Jokainen voi omalla toiminnallaan kohentaa kehitysmaiden lasten oloja.

Näin toteaa Piia Pasanen, joka kävi alkuvuodesta kuvausryhmän kanssa tutustumassa Suomen Lähetysseuran työhön Boliviassa. Videoita Piiasta ja Bolivian lapsista nähdään Yle TV2:ssa Nenäpäivänä 10.11.

Piia Pasanen on tuttu kasvo Ylen uutisista, mutta hän on ollut myös juontamassa Nenäpäivä-show’ta parina edellisenä vuonna. Tänä vuonna hänelle tarjottiin mahdollisuutta matkustaa paikan päälle katsomaan, minkälaista toimintaa Nenäpäivällä tuetaan.

– Ei minun kauan tarvinnut miettiä. Kun asia on niin hyvä, niin totta kai haluan antaa siihen oman panokseni. Aiemmin olen esitellyt muiden videoita ja vedonnut ihmisten auttamishaluun, nyt sain mahdollisuuden nähdä omin silmin, missä apua tarvitaan ja mitä sillä saadaan aikaan, Piia kertoo.

”Kaikkien haaveena oli päästä koulutuksen avulla eteenpäin”

– Pääkaupunki La Paz on suurkaupunki ja melko länsimaisenkin oloinen, mutta sitten, kun noustiin kaupunkia ympäröiville slummialueille El Altoon, oli kontrasti tosi iso, Piia kuvailee ensivaikutelmiaan.

– Siellä näkyi elämän karuus. Kokonainen perhe asuu yhdessä sotkuisessa huoneessa, pesulla ja vessassa käydään joenvarressa. Lapset kävelevät kouluun kilometritolkulla, koulun jälkeen töihin ja sitten kotityöt päälle. Ruokaa saa ehkä vasta illalla. Koulumatkalla saa pelätä tulevansa raiskatuksi tai pahoinpidellyksi.

Erityisesti Piian mieleen jäivät teini-ikäiset sisarukset, joiden äiti oli kuollut ja isä lähtenyt toisen naisen matkaan. Tytöt elättivät koko seitsenhenkisen sisarusparven ja huolehtivat kodista.

– Kyllä siinä elämänpiiri oli hyvin kapea. Eivät he lähteneet viettämään iloista iltaa toisten teinien kanssa.

– Kaikkien tapaamieni lasten haaveena oli käydä koulua ja opiskella ammatti, jonka avulla pääsisi elämässä eteenpäin. Karu todellisuus kuitenkin on, että kaikilla ei ole varaa käydä koulua. Moni lapsi kävi töissä juuri siksi, että saisi rahaa koulunkäyntiin ja voisi osallistua perheensä elättämiseen.

Apu menee perille

– Meneekö minun rahani perille ja mitä sillä saadaan aikaan, sitähän ihmiset aina kysyvät. Näitä matkoja tehdään juuri siksi, että saamme konkreettisia esimerkkejä, Piia kertoo.

– Tapasin lapsia ja nuoria, jotka olivat olleet töissä hirveissä oloissa kaivoksissa tai kengänkiillottajina. Heitä oli nöyryytetty ja kohdeltu kaltoin. Koulutuksen avulla he olivat päässeet pois siitä kuilusta. Tapasin tytön, joka itkien kiitti moneen kertaan siitä, että oli päässyt kouluun ja sanoi, että ilman tukea se ei olisi ollut mahdollista.

Uutistoimittajana maailman murheet ovat Piialle tutumpia kuin ehkä monelle muulle. Silti hänestä oli sydäntä särkevää nähdä niin konkreettisesti, että kaikilla ei tässä maailmassa ole samoja lähtökohtia kuin meillä.

– Vaikka elämme samalla maapallolla, elämme kuitenkin niin eri maailmoissa. Minä palasin sieltä omaan hyväosaisen länsimaisen ihmisen elämääni, he jäivät sinne. Vanha sanonta kuuluu, että pitää mennä kauas, jotta näkee lähelle. Matka avarsi mieltäni ja tajusin taas, miten kiitollinen minun pitää olla siitä, mitä itsellä on.

– Yksin ei kukaan voi maailman asioita muuttaa, mutta toivoa pitää olla. Omalla panoksellani voin tehdä jotain hyvää ja saada muitakin mukaan auttamaan. Uskon siihen, että jotkin asiat voivat muuttua ainakin vähän. Se, mikä on meille pieni asia, voi olla kehitysmaan lapselle tosi iso asia.

Kirsi Elo

Katso Nenäpäiväshow 10.11.

Nenäpäivää vietetään perjantaina 10.11. Yle TV2:ssa, joka on Nenäkanava koko perjantai-illan. Illan aloittaa Pikku Kakkonen Nenäpäivä-tunnelmissa klo 17.00 ja sitä seuraa neljä erityyppistä ohjelmaa jatkuen aina puoleen yöhön saakka.

Ilta on täynnä suomalaisia artisteja, näyttelijöitä, koomikoita ja mediapersoonia, jotka kaikki heittäytyvät auttamaan maailman lapsia kohti parempaa tulevaisuutta. Illan kuluessa nähdään myös videoinserttejä Suomen Lähetysseuran työstä Boliviassa.

Nenäpäivässä on mukana yhdeksän suomalaista järjestöä, jotka ovat vuosien saatossa auttaneet suomalaisten lahjoitusten avulla miljoonia kaikkein heikoimmassa asemassa olevia lapsia. Lähetysseura käyttää Nenäpäivä-keräyksestä saamansa varat lasten hyväksi Nepalissa ja Boliviassa.

www.nenapaiva.fi