Mocha-sykloni tuhosi kodin sadoiltatuhansilta – Lähetysseura antaa humanitaarista apua syklonin uhreille

Lähetysseura antaa ruoka-apua ja tukee koulunkäyntiä hirmumyrskyn tuhoista kärsineessä Myanmarissa.

Mara-kirkko on rakentanut väliaikaisia suojia kotinsa menettäneille Myanmarissa. Kuva: Mara-kirkko.

Myanmariin ja Bangladeshiin iski jättimäinen Mocha-sykloni toukokuun puolivälissä. Sykloni aiheutti matkallaan valtavaa tuhoa. Myrsky oli voimakkain, mitä Bengalinlahdella on nähty yli vuosikymmeneen.

Aineellisten vahinkojen määrän yksin Myanmarissa on arvioitu olevan 1,5 miljardia dollaria. Arviolta 3,4 miljoona ihmistä kärsii Mochan seurauksista. Avustustyö on ollut hidasta ja haastavaa johtuen Myanmarin haastavasta poliittisesta tilanteesta.

Vaikka uutisissa ei enää paljoakaan puhuta Mochasta, joutuvat ihmiset selviytymään edelleen valtavien tuhojen keskellä Myanmarissa. Suomen Lähetysseuran kumppani Mara evankelinen kirkko on tehnyt avustustyötä tuhoalueella omissa yhteisöissään kunnostaen taloja, kouluja ja kirkkoja sekä jakanut ruokaa.

Mara-kirkolla on useita kirkkorakennuksia alueella, ja useat niistä kärsivät pahasti syklonista. Arviolta 700 000 taloa tuhoutui syklonin takia. Erityisesti ruoan tarve on valtava, sillä sykloni turmeli ruokavarastoja ja täytti pellot vedellä pilaten viljelymahdollisuudet sekä tuhosi tuhansia hedelmäpuita matkallaan.

Myanmarissa on menossa sadekausi, ja tuhannet perheet asuvat väliaikaisissa teltoissa. Lasten koulunkäynti on haasteellista, ja lapset tarvitsevat tukea koulunkäyntiinsä. Sähköjen puutteessa kirkkoihin on rakennettu aurinkopaneeleilla valonsa saavia lukutiloja, joihin lapset voivat tulla tekemään läksyjään iltaisin. Mara-kirkko on rakentamassa väliaikaisia suojia kotinsa menettäneille ihmisille.

Sykloni tuhosi arviolta 700 000 taloa. Kuva: Mara-kirkko.

Ruoka-apua ja koulutarvikkeita

Lähetysseura tukee katastrofirahastostaan elo-joulukuun aikana avun tarpeessa olevia Mara-kirkon kautta 50 000 eurolla. Apu ohjataan 2 733 taloudelle ruoka-apuna 31 kylässä. Avustuspaketteihin kuuluu riisiä, ruokaöljyä ja papuja. Lapsille hankitaan koulunkäyntimateriaalia.

Avusta hyötyy arviolta 5 000 syklonista kärsinyttä ihmistä. Hanke kestää tämän vuoden loppuun, ja siinä huomioidaan erityisesti vammaiset henkilöt ja raskaana olevat äidit, joilla ei ole mahdollisuutta hankkia rahaa ruoanhankintaan.

Mara-kirkon avustustyötä koordinoiva kirkon pääsihteeri ja pastori Si Khaw kertoo, että he haluavat auttaa omia yhteisöjään kriisin keskellä ja osoittaa Jumalan rakkautta naapureilleen. Hänen mukaansa haasteet ovat valtavat ja siksi Lähetysseuran apu tulee todelliseen tarpeeseen.

Tutkijoiden mukaan luonnonkatastrofien määrä tulee kasvamaan ilmastonmuutoksen myötä. Lähetysseura tukee kumppaneidensa valmiuksia vastata näihin haasteisiin. Paikalliset toimijat, kuten Mara-kirkko, ovat avainasemassa osana omaa yhteisöään Myanmarissa. Lähetysseuran tukemissa hankkeissa sai 6 500 ihmistä koulutusta katastrofiriskien vähentämiseen ja hallintaan vuonna 2022.

Teksti: Olli Pitkänen, Etelä- ja Kaakkois-Aasian aluejohtaja

Lahjoita katastrofirahastoon