Minna Rikkinen valittu lähetystyöhön Taiwaniin

Teologian tohtori Minna Rikkinen, 48, on valittu Lähetysseuran lähetystyöhön Taiwanin saarelle. Hän tulee toimimaan työyhteydessä Taiwanin luterilaiseen kirkkoon. Rikkinen aloittaa työnsä Taiwanin saarella syksyllä.

Minna Rikkisen kasvokuva
Rikkinen kehittää asiantuntijana yhdessä kirkon työntekijöiden kanssa seurakuntien toimintaa.

”Taiwanissa on ikääntyvä väestö, ja sama ilmiö näkyy myös Taiwanin luterilaisessa kirkossa. On kiinnostavaa päästä mukaan rakentamaan entistä moninaisempaa kirkkoa, jossa erityisesti nuorten ja naisten rooliin seurakunnassa tulee kiinnittää huomiota. Tuon mukanani työhön erityisesti johtamisosaamista ja asiantuntemusta mm. tasa-arvokysymyksissä ja organisaation kehittämisessä”, Minna Rikkinen sanoo.

Rikkinen toimii parhaillaan Kirkkohallituksessa asiantuntijana tasa-arvo-, ihmisoikeus- ja sosiaalieettisissä kysymyksissä. Sitä ennen hän on toiminut mm. johtamiskouluttajana Kirkon koulutuskeskuksessa, kirkkoherrana ja tehnyt konsulttina seurakuntien kehittämistyötä.

”Uuteen kulttuuriin sukeltaminen on aina kiinnostavaa – ja olen utelias oppimaan ja näkemään. Vaikka työ alkaa vasta syksyllä, aloitan perehtymisen ja vapaaehtoiset kieliopinnot tammikuussa”, Rikkinen sanoo.

Rikkisen tehtäviin kuuluu Taiwanin kirkon työntekijöiden ohjaus, koulutus ja mentorointi. Asiantuntijana hän kehittää yhdessä kirkon työntekijöiden kanssa seurakuntien toimintaa: identifioi kehityskohteita ja huolehtii kirkon toimintakyvyn ja resursoinnin vahvistamisesta. Hän luo osallistavia menetelmiä maallikkojen ja vapaaehtoistoiminnan kehittämiseen. Työ rakentuu Taiwanin kirkon tarpeita kuunnellen, ja Lähetysseuran tuen on tarkoitus vahvistaa kumppania, jotta kirkon rakenne palvelisi paremmin kirkon työntekijöitä ja seurakuntalaisia.

”Yhdessä Taiwanin kirkon kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta näemme, että työn painopiste tulee entistä vahvemmin olemaan kirkon kasvun tukemisessa ja kirkon hallinnon kehittämisessä. Asiantuntijamme tukee kirkkoa sekä hengellisessä johtamisessa että kaikille avoimen yhteisön rakentamisessa”, sanoo Lähetysseuran ulkomaantyön johtaja Tero Norjanen.

Lähetysseura on tehnyt työtä Taiwanin saarella vuodesta 1956 saakka. Taiwanissa Lähetysseuran kumppaneita alueella ovat Taiwanin luterilainen kirkko (LCT), päihdekuntoutustyötä tekevä Armon majatalo ja Hsinchun luterilainen seminaari (CLS).