Marraskuun mahdollisuus: tee testamentti hyvään

Kuusivuotias Teresa de Jesus istuu tyytyväisenä pensaan juuressa pihalla lukemassa kirjaa. Hän katsahtaa kameraan, on selvästi huomannut kuvaajan.
Teresa de Jesus (6) on jo oppinut lukemaan. Hän asuu Lähetyssseuran tukemassa orpokodissa Lubangossa Angolassa.  Orpokoti on riippuvainen lahjoituksista kuten muukin Lähetysseuran tekemä työ. Kuva Teija Lievonen.

Yli 60 asianajajaa tai asianajotoimistoa 35 eri kaupungissa Suomessa tekee marraskuussa ilmaiseksi testamentteja hyvien asioiden puolesta. Suomen Lähetysseura osallistuu kampanjaan.

Vastuullisen lahjoittamisen marraskuu -kampanjassa on mukana 45 yleishyödyllistä yhteisöä. Ne toimivat muun muassa terveyden ja ihmisoikeuksien edistämiseksi, lasten, nuorten ja perheiden hyväksi Suomessa sekä kehitysmaissa sekä tekevät työtä luonnon- ja eläinsuojelun eteen.

Kampanjalla halutaan kertoa testamenttilahjoittamisen mahdollisuudesta sekä siitä, että omaisuuden voi testamentata myös muille kuin lähisukulaisille. Jos ihmisellä ei ole perintökaaren mukaan lakimääräisiä perillisiä eikä hän tee testamenttia, perintö menee kokonaisuudessaan valtiolle.

Lahja tärkeää työhön

Tarja Larmasuo istuu tuolilla takaa tilassa, jossa pidetään Lähetysseuran aamuhartaudet.
Juristi Tarja Larmasuo. Kuva Marjatta Kosonen

– Suomen Lähetysseura on saanut vuosittain keskimäärin noin kaksi miljoonaa euroa testamenttituloja. Testamentin tekijät pitävät työtämme niin merkityksellisenä, että haluavat antaa sille omaisuutensa tai osan siitä, kertoo hallintojohtaja, juristi Tarja Larmasuo Suomen Lähetysseurasta.

Monesti testamentin tekijä punnitsee tarkkaan päätöstään ja haluaa lisätietoja kohteesta, jota harkitsee tukevansa. Tarja Larmasuo on huomannut, että päätös ja testamentin allekirjoitus on usein pitkän miettimisen jälkeen helpotus.

– Eräs testamentin tekijä sanoi minulle, että nyt hän nyt hän on saanut rauhan, kun testamentti on tehty.

Larmasuo auttaa veloituksetta testamentin laatimisessa, jos testamentin tekijä haluaa antaa osan omaisuudestaan Lähetysseuralle.

Oman toiveen mukaan

Testamentin tekemisessä on monia vaihtoehtoja. Jos testamentti on yleisluontoinen, Lähetysseura pystyy käyttämään sen tehokkaasti siellä, missä tarvitaan kipeimmin apua. Osa haluaa tukea lahjoituksellaan sellaista työtä, joka on erityisen lähellä omaa sydäntä. Lahjoitukset ohjataan aina hakijan toivomaan kohteeseen. Lähetysseura kunnioittaa jokaisen lahjoittajan omaa, vapaata tahtoa ja päätöksen henkilökohtaisuutta.

Testamenttilahjoitukset ovat verovapaita, eivätkä yleishyödylliset yhteisöt maksa saamastaan perinnöstä veroa. – Kannustan ihmisiä pohtimaan, miten he haluavat käyttää varansa parhaalla mahdollisella tavalla, juristi Tarja Larmasuo sanoo.

Lue lisää Vastuullisen lahjoittamisen marraskuu -kampanjasta.