Marco Bjurström tapasi orpokodeissa asuvia nuoria Kambodzhassa

Marco Bjurström tapasi matkallaan orpokodissa asuvia nuoria.

Toivoa.fi-kampanjan lähettiläs Marco Bjurström tutustui lokakuussa Kambodzhassa  Suomen Lähetysseuran kehitysyhteistyöhön, jolla tuetaan orpokodeissa asuvia nuoria.  Marco piti nuorille tanssityöpajan ja kannusti nuoria olemaan oma itsensä ja arvostamaan itseään. Videolla Marco kertoo lisää orpokodeissa asuvien lasten tilanteesta:

Lisätietoa Lähetysseuran kehitysyhteistyöstä ja orpokodeissa asuvien lasten tilanteesta:

Kambodzhassa orpokodeissa asuvista lapsista enemmistöllä on elossa ainakin toinen vanhempi. Vanhemmat laittavat lapsiaan orpokoteihin köyhyyden vuoksi. Heillä ei ole varaa elättää lapsia ja he toivovat, että lapsi saisi orpokodissa paremman elämän. Myös vanhempien muuttaminen työn perässä maan sisällä tai lähimaihin on kasvattanut painetta sijoittaa lapsia orpokoteihin.

Kambodzhassa orpokodeissa nuorten laitostumiseen ja passivoitumiseen ei useinkaan puututa. Lapset ja nuoret eivät  saa tukea elämäntaitojen ja sosiaalisten kykyjen kehittämiseen. Tästä syystä  nuorisotyöttömyys, huumeet, rikollisuus ja ihmiskaupan uhriksi joutuminen ovat monen orpokodista itsenäistyneen nuoren kohtalo.

Lähetysseuran paikallinen kumppanijärjestö ehkäisee lasten sijoittamista laitoksiin ja tekee vaikuttamistyötä, jotta orpokotien laatustandardit ja valvonta parantuisivat. Järjestö kouluttaa orpokodeissa jo asuvia nuoria elämäntaidoissa, jotta integroituminen takaisin yhteisöön orpokotivaiheen jälkeen olisi helpompaa. Nuorten itsetuntoa ja tietoisuutta omista oikeuksista vahvistetaan.