Laura Malmivaaran valokuvanäyttely: Toivon kuvia tansanialaisista naisista ja tytöistä – Kuivuudessa kasvaa toivo -näyttely Sanomatalon Käytävägalleriassa 17.-23.12.2018

Laura Malmivaara kuvasi valokuvanäyttelyynsä Tansaniassa tapaamiaan naisia ja tyttöjä. Yksi heistä on Lähetysseuran hankkeessa kylävapaaehtoisena työskentelevä Susana Ezekiel. Kuva: Hannes Honkanen.

Valokuvaaja, näyttelijä Laura Malmivaara tutustui Suomen Lähetysseuran kehitysyhteistyöhön Tansanian Kishapussa syyskuussa 2018. Malmivaara kuvasi matkan aikana alueen kylissä kohtaamiaan tyttöjä ja naisia. Tuloksena syntyi muotokuvista koostuva valokuvanäyttely Kuivuudessa kasvaa toivo, joka on nähtävillä Sanomatalon Käytävägalleriassa 17.-23.12.2018.

Kuvausmatka syvensi Malmivaaran käsitystä kehitysyhteistyöstä.

– Näin itse konkreettisesti, miten esimerkiksi vesipumpun kaltaisella yksinkertaisella asialla on iso merkitys. Olen itse metsänomistaja, mutta matkalla tajusin myös metsän arvon uudella tavalla.

– Päällimmäisenä kohtaamisista jäi mieleen toivo. Heillä oli usko parempaan tulevaisuuteen ja sen tuomiin mahdollisuuksiin, Malmivaara kertoo.

Laura Malmivaara on myös Lähetysseuran uusi Toivoa.fi-lähettiläs. Toivoa.fi-kampanjalla Lähetysseura kutsuu uusia kuukausilahjoittajia työlleen, jolla parannetaan kaikkein heikoimmassa asemassa olevien elinolosuhteita ja oikeuksien toteutumista. Aiemmin lähettiläänä ovat toimineet tanssinopettaja, ohjaaja ja viestintäkonsultti Marco Bjurström ja muusikko Pauli Hanhiniemi.

Tansaniassa Shinyangan läänissä sijaitseva Kishapu kärsii kuivuudesta, jota ovat pahentaneet ilmastonmuutoksesta johtuvat ennustamattomat sateet. Kuivuus vaikeuttaa ihmisten toimeentuloa, ruuantuotantoa ja veden saantia jo entisestään köyhällä alueella.  Koska naiset ja tytöt ovat usein vastuussa ruuantuotannosta ja veden hakemisesta, vaikuttaa ilmastonmuutos erityisesti heihin. Lähetysseura tukee Kishapun kyläyhteisöjen sopeutumista muuttuvaan ilmastoon mm. tukemalla puiden istutusta, kouluttamalla kyläläisiä kuivuutta kestävien lajikkeiden viljelyssä ja pienyrittäjyystaidoissa sekä parantamalla vesi-ja sanitaatiojärjestelmiä. Työllä tuetaan erityisesti naisia ja nuoria.

Näyttely on auki Sanomatalon (Töölönlahdenkatu 2) aukioloaikoina: ma-pe kello 7–20, viikonloppuna kello 9–20.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Viestinnän suunnittelija Minna Havunen, Suomen Lähetysseura, minna.havunen@suomenlahetysseura.fi, puh. 040 6326 099.