Laura Malmivaaran valokuvanäyttely Tansaniasta Lauttasaaren kirkossa

Kuivuudessa kasvaa toivo -valokuvanäyttely esittelee tyttöjä ja naisia ilmastonmuutoksen vaikutusten keskellä.

Laura Malmivaara näyttää kamerasta kuvaa Susana Ezekielille.
Laura Malmivaara kuvasi näyttelyynsä Susana Ezekielin muotokuvan. Kuva: Hannes Honkanen.

Valokuvaaja, näyttelijä Laura Malmivaara tutustui Suomen Lähetysseuran kehitysyhteistyöhön Tansanian Kishapussa syyskuussa 2018. Matkalla hän kuvasi muotokuvia kylissä tapaamistaan tytöistä ja naisista.

Kuvausmatka syvensi Malmivaaran käsitystä kehitysyhteistyöstä.

”Näin itse konkreettisesti, miten esimerkiksi vesipumpun kaltaisella yksinkertaisella asialla on iso merkitys. Olen itse metsänomistaja, mutta matkalla tajusin myös metsän arvon uudella tavalla.”

Valokuvanäyttely on nyt esillä Helsingissä Lauttasaaren kirkossa (Myllykallionrinne 1, Helsinki). Näyttely on avoinna arkisin 25.10.-18.11.  klo 10-18.

Kuivuus vaikeuttaa toimeentuloa ja ruokaturvaa

Tansaniassa sijaitseva Kishapun alue kärsii kuivuudesta, jota ovat pahentaneet ilmastonmuutoksesta johtuvat ennustamattomat sateet. Kuivuus hankaloittaa ihmisten toimeentuloa, ruuantuotantoa ja veden saantia jo ennestään köyhällä alueella. Ilmastonmuutos vaikuttaa erityisesti tyttöihin ja naisiin, koska he ovat usein vastuussa ruuasta ja veden hakemisesta.

Yksi kuvatuista naisista on kuvaushetkellä 65-vuotias Sara Jagadi. Hänen miehensä Petro oli syksyyn 2018 mennessä istuttanut perheensä kanssa 10 000 puuta. Puiden istutus on ollut yksi Lähetysseuran työmuodoista Kishapun alueella.

Puut antavat varjoa ja suojaavat tuulelta, joka puhaltaa tasangolla voimakkaasti ja nostattaa ilmaan hiekkapölyä. Puut parantavat maaperän viljeltävyyttä ja vähentävät eroosiota. Lähetysseuran tuella puuntaimia on istutettu esimerkiksi koulujen ja kotien pihoille. Kouluissa oppilaat ovat huolehtineet puuntaimista.

Kuvissa tavataan myös kylävapaaehtoinen Susana Ezekiel,  joka on kouluttanut alueen muita asukkaita ympäristöystävällisten huussien rakentamisessa ja sanitaatiossa.

Lähetysseura on tukenut Kishapun kyläyhteisöjen sopeutumista muuttuvaan ilmastoon vuosia, muun muassa tukemalla puiden istutusta, kouluttamalla kyläläisiä kuivuutta kestävien lajikkeiden viljelyssä ja pienyrittäjyystaidoissa sekä parantamalla vesi- ja sanitaatiojärjestelmiä. Ilmastotyö Kishapussa jatkuu myös kehitysyhteistyön uudella ohjelmakaudella 2022–2025.

*** Näyttelyä on tuettu Suomen kehitysyhteistyövaroin. ***