Lasten turvakoti Dikonia Viipurissa laajennetaan Lasten Pankin tuella

Dikoni tekee läheistä yhteistyötä Viipurin evankelisluterilaisen seurakunnan kanssa. Suuri osa seurakunnan pyhäkoululaisista tulee Dikonista. Kuva Anna-Maija Kallio

Viipurissa sijaitsevaa lasten turvakoti Dikonia laajennetaan ja remontoidaan Suomen Lähetysseuran Lasten Pankin tuella. Samalla rakennetaan Dikonin piha-alueelle leikkikenttä, joka on avoin kaikille ympäristön lapsille. Hankkeen kokonaiskustannus on noin 50 000 euroa.

Dikonissa asuu ympärivuorokautisesti 25 lasta. Tämän lisäksi päivätoimintaan osallistuu kymmenkunta lasta. Dikoni tukee myös perheitä, joista lapset turvakotiin tulevat. Sitä kautta lasten asemaa on pystytty auttamaan kestävämmin.

Turvakoti on auki ympäri vuorokauden. Siellä olevat ja käyvät lapset ovat 1,5–18-vuotiaita. Ongelmia lasten perhetaustoissa aiheuttavat esimerkiksi köyhyys, alkoholismi ja asunnottomuus. Lisäksi omat erityisongelmansa on siirtolaisperheillä, joista monet asuvat Viipurissa ilman virallisia dokumentteja.

Lähetysseura on tukenut Dikonia jo usean vuoden ajan. Dikoni perustettiin suomalaisten tuella vuonna 1997, vuonna 2010 se siirtyi Inkerin evankelisluterilaisen kirkon hallintaan. Viipurin kaupunki luovutti silloin Dikonille tilan, jonka kunnostamista Lähetysseura tuki. Tiloissa on kolme makuuhuonetta, kaksi huonetta leikkitiloiksi, keittiö-ruokala ja saniteettitilat.

Dikonin nykyisten tilojen vieressä, kerrostalon ensimmäisessä kerroksessa, on kaupungin tyhjillään olevia huonokuntoisia huoneistoja. Kaupunki on luvannut ne Dikonin käyttöön kymmeneksi vuodeksi ilmaiseksi, jos Dikoni huolehtii itse remontoinnista. Näin tilanpuutteesta kärsivän turvakodin tilat kaksinkertaistuvat ja se voi tarjota suojaa useammalle lapselle.

Hyvä teko kasvaa korkoa Lasten Pankissa

Lasten Pankki on Suomen Lähetysseuran rahasto, joka tukee lasten ja nuorten hyvinvointia sekä edistää lasten oikeuksien toteutumista. Lasten Pankin tuella muuan muassa

• autetaan turvattomia, vammaisia ja orpoja lapsia
  • annetaan mahdollisuus ammattiopintoihin
  • hankitaan erityisopetusvälineitä
  • kunnostetaan asuntola- ja luokkatiloja.

Lasten Pankin lahjoitukset käytetään tänä vuonna lasten koulunkäynnin tukemiseen ja lasten hyvinvoinnin edistämiseen Angolassa, Botswanassa, Etiopiassa, Kiinassa, Nepalissa, Palestiinassa, Senegalissa, Tansaniassa, Thaimaassa ja Venäjällä sekä pakolaisleirien lasten auttamiseksi Lähi-idässä.

Tee eettinen sijoitus www.suomenlahetysseura.fi/lastenpankki
tai lahjoita tilille IBAN: FI38 8000 1400 161130; BIC: DABAFIHH, viestiksi Lasten Pankki