Lähetysseuran uutuuskirja kertoo kriisiajasta

Kun korona iski, erään bolivialaiskylän lapset alkoivat käydä koulua yhteisen kännykän kautta. Pandemia on köyhdyttänyt köyhiä, aiheuttanut ennennäkemättömän evakuointiaallon – mutta opettanut myös uusia asioita, kertoo Lähetysseuran tuore kirja Koronan koettelemat.

Yhteiskunnan sulkutilat ja rajoitukset ovat kääntäneet hyvää kehitystä monin tavoin taaksepäin. Köyhät ovat köyhtyneet entisestään, kun rajoitukset ovat estäneet elannon hankkimisen. Koulut ovat olleet kiinni, ja etäopetuksen järjestäminen on ollut usein hankalaa tai mahdotonta. Esimerkiksi Boliviassa erään kylän kaikki lapset ovat käyneet koulua yhden käytettynä ostetun kännykän kautta. Lähetysseuran kumppanit – kirkot ja kansalaisjärjestöt – eivät ole kuitenkaan jääneet voivottelemaan, vaan ne ovat jatkaneet työtään kaikin mahdollisin keinoin.

Lähetysseuran uutuuskirjassa Koronan koettelemat ihmiset eri puolilta maailmaa kertovat kokemuksistaan pandemian ensimmäisen puolentoista vuoden ajalta, jota leimasivat monenlaiset kriisit. Kirja kertoo, miten avustustyötä tekevä järjestö yritti selvitä siitä, kun ennennäkemätön kriisi iski samanaikaisesti kaikkialla maailmassa ja vaikutti erityisesti köyhien ja syrjittyjen elämään.

Kokemuksiaan kuvailevat myös Lähetysseuran ulkomaantyöntekijät: Kun työantajalta tuli käsky evakuoitua, oli selvitettävä, onko maasta vielä lentoja ulos. Työtä piti jatkaa kotimaasta käsin tietämättä, milloin työalueelle pääsee takaisin. Sinne palatessa monia odotti kahden tai kolmen viikon tiukka karanteeni. On myös niitä, jotka sairastuivat koronaan tai joutuivat elämään yksin kotona eristyksessä kuukausia vieraassa maassa.

”Vaikeuksien keskeltä pilkistää esiin myös hyviä asioita: Nepalissa esimerkiksi on alettu puhua avoimemmin mielenterveysongelmista, ja Lähetysseuran yhteistyökumppanit ovat ottaneet käyttöön uusia toimintatapoja. Ennen kaikkea on opittu olemaan yhteydessä virtuaalisesti, videoyhteyden kautta – entistä tasavertaisempina”, kertoo kirjan toimittanut Pirre Saario.

Kirjan sivuilla piirtyy myös kuva Lähetysseuran tavoista tukea kumppaneita kehittyvissä maissa, päätöksenteosta kriisiaikana sekä pandemian vaikutuksista Lähetysseuran talouteen ja kotimaan toimintaan tapahtumien peruunnuttua. Kirjassa on myös välähdys kotimaantyöntekijöiden etätyöstä sekä seurakuntien lähetystyöstä ja kansainvälisestä työstä korona-aikana.

Koronan koettelemat -kirja on myynnissä Suomen Lähetysseuran Basaarissa.