Lähetysseuran ulkomaantyön johtajaksi Tero Norjanen

Suomen Lähetysseuran ulkomaantyön johtajaksi on valittu VTM, ulkomaantyön johtajan sijaisena toiminut Tero Norjanen. Norjanen on työskennellyt Suomen Lähetysseuran palveluksessa vuodesta 2002, jolloin hän aloitti hallintosuunnittelijana Thaimaassa.

Hän on toiminut ulkomaanosaston apulaisjohtajana vuosina 2012–2017. Hänellä on laajat yhteydet kansainvälisiin kumppaneihin ja omaan vastuualueeseensa liittyvissä verkostoissa.

Hän on toiminut Bangkokissa Lähetysseuran ensimmäisenä alueellisena esimiehenä vuosina 2008–2012. Tuolloin yhteydet laajenivat Kambodzhasta ja Thaimaan luterilaisen kirkon työyhteydestä koko Mekongin alueelle sekä Vietnamiin. Ennen tehtäviään Lähetysseurassa hän oli kansainvälisten asiain päällikkö Lapin yliopistossa vuosina 1998–2001.

Tero Norjanen osaa hepreaa, koska hänen vanhempansa olivat työssä Israelissa hänen lapsuudessaan.

– Olen Lähetysseuran työntekijä toisessa polvessa. Vanhempani ovat opettaneet minulle omalla esimerkillään, mitä on olla kristitty ja palvella lähimmäistä. Itselleni tuo tehtävä toteutuu, kun pyrin päämäärätietoisesti johtamaan Lähetysseuran ulkomaan työtä heikoimmassa asemassa olevien hyväksi. Koen etuoikeudeksi saada työskennellä järjestössä, joka on Suomen evankelisluterilaisen kirkon toimija ja yhteiskunnallinen vaikuttaja maailmanlaajassa kirkossa.