Lähetysseuran työ Kiinassa jatkuu koronaviruksesta huolimatta

Kuvituskuva

Koronavirusepidemian aiheuttaman hätätilan vuoksi suomalaiset työntekijät työskentelevät Kiinan alueella suositusten mukaisesti kotoa käsin. Yleisötapaamisia on jouduttu siirtämään ja kumppaniyhteistyön oppilaitoksia sulkemaan muiden koulujen tapaan. Poikkeusjärjestelyt on jouduttu tekemään lyhyellä varoitusajalla. Tilanne jatkuu ainakin maaliskuun alkuun saakka.

– Seuraamme tarkasti viranomaisten ohjeistusta ja käymme aluepäälliköiden kanssa keskustelua tilanteesta. Tulevan viikon aikana suunnitellaan työjärjestelyjä, ja toistaiseksi Hongkongin ja Taiwanin työntekijät jatkavat alueella normaalisti, ulkomaantyön johtaja Tero Norjanen kertoo.

Hongkongissa on parhaillaan viisi ja Taiwanissa kaksi Lähetysseuran työntekijää. Perheenjäsenet mukaan laskettuna suomalaisia on alueella yhteensä 12. Lisäksi kaksi työntekijää suunnittelee palaavansa työhön Hongkongiin helmikuussa.

– Yleinen tunnelma paikan päällä Hongkongissa on varautunut. Ihmiset pysyttelevät sisätiloissa, julkisia paikkoja on suljettu ja virastot ovat auki rajoitetusti. Kaupungissa on koettu sars 2003, mikä lisää ihmisten toimintavalmiutta, mutta aiheuttaa jännittyneisyyttä, kiinalaisen alueen aluepäällikkö Jan-Eerik Leppänen kuvailee.

Hongkongin terveysvirasto on lähettänyt maassa asuville kansalaisille tiedotteen, jonka mukaan kaikkien viimeisen 14 vuorokauden aikana Kiinassa käyneiden henkilöiden tulee pysyä kotona kaksi viikkoa. Lisäksi hallitus pitää tiedotustilaisuuksia säännöllisesti ja neuvoo varotoimenpiteissä. Hubeissa käyneiden tulee ottaa välittömästi yhteys terveysviranonmaisiin. Viranomaiset kehottavat lisäksi välttämään väkijoukkoja ja käyttämään maskia ulkona liikuttaessa.

– Manner-Kiinan pääkumppanimme Amity Foundation ja Kiinan kristillinen neuvosto ovat lähettäneet terveydenhuollon avustustiimejä ja -tarvikkeita Hubeihin sekä esittäneet avunpyynnön yhteistyökumppaneilleen, Leppänen kertoo.

118 vuotta työtä heikoimmassa asemassa olevien puolesta

Suomen Lähetysseura on toiminut Kiinassa vuodesta 1902 lähtien. Nykyään se tukee diakoniatyötä erityisesti syrjäytymisvaarassa olevien ja vähävaraisten lasten, vammaisten ja sairaiden parissa. Taiwanissa työtä tehdään lisäksi huumeriippuvaisten sekä heikossa asemassa olevien maahanmuuttajien parissa.

Yhteistyötä tehdään tiiviisti paikallisen, nopeasti kasvavan kirkon kanssa. Lähetysseuran henkilöstöä työskentelee paikallisessa teologisessa seminaarissa sekä Kiinalais-kristillisen tutkimuksen instituutissa, joka edistää uskontojenvälistä dialogia ja akateemista teologista tutkimusta Manner-Kiinan yliopistoissa.

Stipendiaattiohjelma tukee mannerkiinalaisten teologian opiskelijoiden maisteriopintoja Hongkongissa ja kustannustoiminnan kautta lähetetään kipeästi kaivattua teologista kirjallisuutta vastavalmistuneille raamattukoulujen oppilaille Manner-Kiinaan.

Lue lisää Suomen Lähetysseuran Kiinan työstä verkkosivuilta ja alueellisilta Facebook-sivuilta.