Lähetysseuran työ Euroopassa loppuu vuoteen 2022 mennessä

Naurava pappi ja iloinen nuori tyttö, joka levittää käsiään halatakseen nuorempaa poikaa.
Lähetysseuran työ Venäjällä loppuu asteittain vuoteen 2022 mennessä. Seuraavina vuosina panostetaan mm. Keski-Venäjän seurakuntien omavaraisuuden vahvistamiseen. Kuva Christina Heikkilä

Suomen Lähetysseuran työ Euroopassa loppuu asteittain nykyisen strategiakauden aikana eli vuoden 2022 loppuun mennessä. Lähetysseuralla on työtä Euroopassa kolmessa maassa: Venäjällä, Virossa ja Ranskassa.

– Lähetysseura haluaa toimia kaikkein köyhimpien ja syrjäytettyjen keskuudessa alueilla, joissa kristittyjä on vähän. Näemme, että tarpeet muualla ovat suuremmat kuin Euroopassa, jossa on kuitenkin vahvat paikalliset kirkot. Lisäksi meidän omalla kirkollamme ja Suomen seurakunnilla on vahvat suorat yhteydet sekä Inkerin että Viron kirkkoon ja seurakuntiin. Toimijoita on paljon ja lähialuetyö on vilkasta ilman Lähetysseuraakin, toiminnanjohtaja Rolf Steffansson toteaa.

Pääpaino omaehtoisuuden kasvattamisessa

Suomen Lähetysseuran lähtökohtana on alusta asti ollut kumppanien taloudellisen ja hallinnollisen itsekannattavuuden kehittäminen.

Pisimpään Lähetysseura on toiminut Ranskassa, jossa se on tehnyt maahanmuuttajatyötä Marseillessa 1980-luvun puolivälistä. Omia työntekijöitä Lähetysseuralla ei Marseillessa enää ole, ja käytännön työstä on jo vuosia vastannut paikallinen diakoniayhdistys Marhaban, jossa on mukana useita kristillisiä kirkkoja.

Virossa Lähetysseura on toiminut vuodesta 2003. Työntekijöitä siellä on kolme. He kehittävät Viron kirkon lapsi- ja nuorisotyötä, kirkon musiikkielämää sekä perhekeskuksia.

Venäjällä yhteistyö Inkerin kirkon kanssa alkoi vuonna 1994. Lähetysseuralla on ollut merkittävä rooli erityisesti teologisen koulutuksen kehittämisessä sekä työssä suomensukuisten kansojen parissa Keski-Venäjällä.

Lähetysseura ja Inkerin kirkon johto ovat yhdessä sopineet, että tuki Keltossa sijaitsevalle teologiselle instituutille loppuu tämän vuoden lopussa ja tuki kirkon keskushallinnolle ensi vuoden jälkeen. Lähetysseuralla on ollut instituutissa vuosien varrella useita työntekijöitä kehittämässä niin opetusta kuin hallintoa. Lisäksi Lähetysseura on remontoinut tiloja ja kunnostanut asuntoja instituutin käyttöön, mikä on luonut pohjan instituutin taloudelliselle itsekannattavuudelle. Keskushallintoa on tuettu viime vuosina yhden työntekijän työpanoksella.

Tuki Uralin rovastikunnalle jatkuu vielä

Uralin rovastikuntaan Keski-Venäjälle on syntynyt useita seurakuntia Lähetysseuran työn tuloksena. Tuki niille jatkuu ja tulevina vuosina keskitytään nimenomaan seurakuntien omavaraisuuden kehittämiseen.

Samoin tuki Dikoni- ja Jokainen-säätiöille jatkuu. Dikoni on Viipurissa toimiva lasten turvakoti. Sen toimitiloja korjattiin ja laajennettiin viime vuonna Lähetysseuran tuella. Pietarissa toimiva Jokainen-säätiö tukee hoitolaitoksessa elävien ja saattohoidossa olevien vammaisten lasten ja nuorten sekä heidän perheidensä elämää. Myös Dikonin ja Jokainen-säätiön kohdalla vahvistetaan tulevina vuosina erityisesti säätiöiden omaa varainhankintaa.

– Yhteys kumppaneihimme ei toki katkea, vaikka hankeyhteistyö loppuukin. Haluamme ystävyyden jatkuvan ja pitää tulevaisuudessakin yllä hyviä suhteita. Se voi tarkoittaa lähetysyhteistyötä kolmansissa maissa, tapaamisia ja vierailuja, yhteisiä koulutuksia, tapahtumia sekä muuta kanssakäymistä, Rolf Steffansson sanoo.