Lähetysseuran ruoka-apu menee perille Gasaran alueelle Etiopiaan

Lähetysseuran Etiopiaan toimittama nälkäavustus toimitetaan alkaneella viikolla Mekane Yesus -kirkon kautta Gasaran alueelle maan kaakkoisosaan.

Lähetysseura lähetti heinäkuun puolessa välissä katastrofirahastostaan 70 000 euroa hätäapua Etiopian kuivuuden uhreille.

”Apu toimitetaan tällä viikolla Gasaran alueelle, jonka Etiopian valtion avustustyötä ohjaava elin on osoittanut Mekane Yesus -kirkolle avustusalueeksi”, kertoo Lähetysseuran Etiopian alue-edustaja Elisa Blomberg

Blomberg on ollut yhteydessä Mekane Yesus -kirkon kehitysosaston avustustyön koordinaattorin Debela Keneaan, joka kertoo, että avun kohteena on 8430 henkilöä.

Avustus aloitetaan viljanjaolla: jokainen saa kuukaudessa 15 kiloa maissia ja etiopialaisessa ruokavaliossa tavallisia hernelajeja 1,5 kiloa. Lisäksi jaetaan 0,5 litraa öljyä sekä lisäruokaa 4,5 kiloa kuukaudessa.

Gasaran alue sijaitsee Balen maakunnassa 430 kilometriä Addis Abebasta kaakkoon. Siihen kuuluu 18 kuntaa, joista 15 tarvitsee välitöntä apua. Suurin osa näistä alueista sijaitsee tasangoilla, ja ne kärsivät kroonisesta kuivuudesta.

Elisa Blombergin tiedusteluun, mikä on yleinen tilanne Etiopiassa, Debela Kenea kertoi, että Somalilääni ja Kaakkois-Etiopia ovat eniten avun tarpeessa, erityisesti Gujji ja Borana.

Seuraava puoli vuotta kriittistä aikaa

Kaakkois-Etiopiassa on ollut kuivaa monena vuonna. Tänä vuonna sateet jäivät tulematta, minkä takia vilja ei kasvanut. Myös vesilähteet ovat kuivuneet. Puolet Gasaran alueen asukkaista on muuttanut kodeistaan etsiessään vettä. Myös kouluja on suljettu, koska lapset ovat lähteneet perheen mukana.

Mekane Yesus -kirkon kehitysosaston edustaja arvelee, että seuraavat 6-9 kuukautta ovat kriittisimpiä. Mikäli apua ei saada alueelle tarpeeksi, seurauksena on tauteja ja nälkäkuolemia.

Debela Kenea mainitsi, että Mekane Yesus -kirkon kumppaneista vain Suomen Lähetysseura on tullut ripeästi apuun.

Lähetysseuran katastrofityötä Etiopiassa voi tukea lahjoittamalla katastrofirahastoon:
Sampo Pankki 800014-161130, viestiksi AUTA. Lahjoituksen voi tehdä myös puhelimella: katastrofikeräyspuhelin 0600 02020. Puhelun hinta on 19,95 euroa + pvm.