Lähetysseuralta katastrofiapua Kolumbiaan ja Tansaniaan

Chocón maakunta Koillis-Kolumbiassa on maan vähiten kehittynyttä aluetta

Suomen Lähetysseura on myöntänyt katastrofirahastostaan 50 000 euroa Kolumbian tulvauhrien avustamiseen ja 20 000 euroa Tansaniassa Dar es Salaamin lähellä tapahtuneen ammusvaraston räjähdyksen uhreille.

Pahimmat tulvat 60 vuoteen

Kolumbiassa La Niña -ilmiö on aiheuttanut pahoja tulvia jo kuukausia. Tulvatuhoista kärsineiden ihmisten kokonaismäärä nousee yli 2 miljoonan, runsas 300 000 asuinrakennusta on vaurioitunut. Maanvyörymät ja eroosio ovat katkaisseet satoja teitä.

La Niña viilentää merivesiä itäisellä ja keskisellä Tyynellämerellä, mikä puolestaan voimistaa trooppisia lännensuuntaisia tuulia. Niinpä tulvat ovat koetelleet erityisesti Tyynenmeren rannalla Luoteis-Kolumbiassa sijaitsevaa Chocón maakuntaa, joka on yksi Kolumbian köyhimpiä ja edelleen pahiten maan sisäisestä konfliktista kärsiviä alueita. Lähetysseura on tukenut Luterilaisen maailmanliiton toimintaa Kolumbiassa ja erityisesti Chocón alueella vuodesta 2006, ja Kolumbia oli Lähetysseuran Tasaus-kampanjan kohde vuonna 2009.

Luterilaisen maailmanliiton mukaan yli 122 000 ihmistä, 35 prosenttia Chocón väestöstä, on kärsinyt tulvista. LML:n apu kohdistetaan erityisesti alueen intiaaniväestölle ja maan sisäisille pakolaisille. He tarvitsevat ensi vaiheen humanitaarista apua, kuten suojaa, ruokaa, puhdasta vettä, lääkkeitä sekä hygieniatarvikkeita.

Ammusvaraston räjähdys aiheutti vaurioita kilometrien päässä

Tansaniassa Dar es Salaamin lähellä räjähti 16. helmikuuta armeijan ammusvarasto. Onnettomuus tuhosi 20 kilometrin säteellä asuntoja, virastoja, kirkkoja ja yläasteen koulurakennuksen. 32 ihmistä kuoli, 4000 jäi kodittomiksi. Lähetysseuran tansanialainen yhteistyökumppani Tanganyika Christian Refugee Service (TCRS) työskentelee alueella asuvien pakolaisten parissa.

TCRS on vedonnut yhteistyökumppaneihinsa voidakseen avustaa 1 500 onnettomuuden uhria. Apu pitää sisällään ruokaa, vettä ja muita hätäaputarvikkeita sekä psykososiaalista tukea sitä tarvitseville.

Lähetysseuran katastrofiapu niin Luterilaisen maailmanliiton Kolumbian maaohjelmalle kuin TCRS:lle ohjataan kirkkojen keskinäisen katastrofi- ja kehitysyhteistyöjärjestön ACT -allianssin kautta. Lähetysseura on ACT -allianssin tarkkailijajäsen.

Tue Lähetysseuran katastrofityötä

Lue myös
”Chocón pikkukylien asukkaita koettelevat tulvat, sissit ja maanvaltaajat”

jonka väestöstä pääosa on afrokolumbialaisia ja intiaaneja. Tiettömässä viidakossa ainoita kulkuväyliä ovat vuolaasti virtaavat joet. Tulvien lisäksi aluetta koettelevat monet muutkin vitsaukset. Kuva ACIVA / LWF Colombia