Lähetysseuralta 60 000 euroa Tansanian kuivuuden uhrien auttamiseksi

Suomen Lähetysseura on lähettänyt katastrofirahastostaan 60 000 euroa hätäapua Pohjois-Tansanian kuivuuden uhreille. Tilanne on kärjistynyt useamman heikon sadekauden seurauksena.

Tilanteen odotetaan pysyvän kriittisenä aina maaliskuun sadonkorjuuaikaan saakka. Tansanian hallitus on julistanut ruoanpuutteen kriittiseksi yhdeksällä alueella: Shinyangassa, Mwanzassa, Marassa, Iringassa, Manyarassa, Arushassa, Dodomassa, Taborassa ja Kilimanjaron ympäristössä.

Lähetysseuran hätäapua lähtee Arushan, Kilimanjaron ja Manyaran alueille. Apu toimitetaan kirkkojen katastrofi- ja kehitysyhteistyöjärjestö ACT-allianssin kautta pitkäaikaiselle yhteistyökumppanille, Tansanian evankelisluterilaiselle kirkolle.

Avunsaajia ovat kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevat, eli yksinhuoltajanaisten perheet, alle 5-vuotiaat lapset, hiv-positiiviset, vammaiset ja kotitaloudet, joiden perheenpäänä on lapsi. Kaikkiaan 10 000 kotitaloudelle jaetaan hätäapuna kolmen kuukauden tarpeen verran maissia. Lisäksi 2500 maanviljelijäperheelle jaetaan kuivuutta kestävää siemenviljaa. Perheitä opastetaan hirssin viljelyssä ja käyttötavoissa. Apu tavoittaa noin 60 000 hädänalaista.

Tue Lähetysseuran katastrofityötä