Lähetysseuralta 50 000 euroa Beirutin räjähdyksen uhreille

Räjähdys aiheutti suurta tuhoa Beirutissa.
Kuva YMCA Libanon

Suomen Lähetysseura on myöntänyt 50 000 euroa katastrofiapua Beirutin satamassa tapahtuneen räjähdyksen uhrien auttamiseen. Varat ohjataan Suomen YMCA:n liiton, Lähetysseuran ja Suomen ortodoksisen kirkon kehitysyhteis- ja lähetystyötä sekä kansainvälistä diakoniaa tekevän Filantropia -järjestön yhteistyöoperaatioon. Tuki kanavoidaan perille YMCA Libanonin kautta ja se kohdistetaan välittömiin avustus- ja kunnostustöihin.

Beirutin satamassa 4.8. tapahtunut räjähdys on aiheuttanut mittaamattoman määrän inhimillistä hätää. Räjähdys jätti yli 300 000 ihmistä kodittomiksi, loukkaantuneita on jopa 5 000 ja kuolleita yli 150. Ihmisiä on edelleen myös kadoksissa. Useat kaupungin sairaaloista ovat vaurioituneet, eivätkä ne pysty hoitamaan kaikkia apua tarvitsevia.

YMCA Libanon käynnisti avustustyön välittömästi

Heti räjähdyksen jälkeen YMCA Libanonin henkilökunta käynnisti vahinkojen kartoittamisen, hädänalaisten auttamisen sekä varastoimiensa lääkkeiden ja terveydenhuollon tarvikkeiden turvaamisen. YMCA työskentelee erityisesti kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevien paikallisten sekä syyrialaisten pakolaisten parissa.

YMCA Libanon toimii varapuheenjohtajana 23 paikallisen humanitaarisen ja kansalaisjärjestön ryhmittymässä, joiden avustustyö tavoittaa noin 200 000 ihmistä. Tavoitteena on ensimmäisessä vaiheessa huolehtia kotinsa menettäneiden perustarpeista, kuten ruoasta ja hygieniatuotteista, järjestää tilapäissuojaa ja tarjota psykologista ensiapua räjähdyksessä kärsineille lapsille ja perheille. YMCA myös toimittaa ruokaa ja tarvikkeita alueen raivaustöissä oleville vapaaehtoisille.

– Olemme tehneet yhteistyötä YMCA:n kanssa aiemminkin. Tämän yhteistyön kautta voimme osoittaa solidaarisuuttamme Beirutin alueen ihmisille tässä katastrofissa, Lähetysseuran katastrofityön koordinaattori Miia Barrow toteaa.

YMCA Libanonin vapaaehtoiset avustavat kunnostustöissä ja jakavat hätäapua.
Ihmiset ympäri Libanonia ovat saapuneet Beirutiin auttamaan tuhoisan räjähdyksen uhreja. YMCA:n vapaaehtoiset ovat muun muassa jakaneet juomavettä ja ruokaa sekä avustaneet kunnostustöissä Achrafiehin alueella, josta jopa 90 prosenttia on tuhoutunut. Kuva YMCA Libanon

Katastrofi iskee lujaa jo valmiiksi erittäin vaikeassa tilanteessa olevaan yhteiskuntaan. Libanon on viime vuosien aikana vastaanottanut jopa 1,5 miljoonaa syyrialaista pakolaista ja maan infrastruktuuri on täysin riittämätön – pulaa on niin sähköstä, vedestä kuin peruspalveluista. Räjähdyspaikan vieressä sijaitsi myös yksi maan tärkeimmistä viljavarastoista ja satama on keskeinen väylä ulkomailta tuotaville ruoka- ja terveydenhuollon tarvikkeille.

Kansalaisten tyytymättömyys päättäjiin ja koko poliittiseen järjestelmään on kärjistynyt suuriksi mielenosoituksiksi, jotka alkoivat lokakuussa 2019. Nousussa ollut koronapotilaiden määrä on kuormittanut maan valmiiksi alimitoitettua terveydenhuoltoa jo ennen räjähdyksessä loukkaantuneiden vyöryä.

YMCA Libanon on yksi johtavista libanonilaisista kansalaisjärjestöistä ja arvostettu toimija, joka on onnistunut saavuttamaan puolueettoman aseman 130 vuotisen historiansa aikana. YMCA toimi myös läpi Libanonin sisällissodan ja sillä on kokemusta humanitäärisestä työstä.

Tue Suomen Lähetysseuran katastrofityötä