Lähetysseuralle myönnettiin kirkon ympäristödiplomi

Kirkkohallituksen virastokollegio on myöntänyt Lähetysseuralle kirkon ympäristödiplomin ensimmäisenä kirkollisena järjestönä. Diplomi on voimassa myöntämisen jälkeen neljä vuotta. Diplomi myönnetään kirkollisille toimijoille, jotka sitoutuvat ottamaan kirkon toimintoja varten laaditun ympäristöjärjestelmän käyttöön ja täyttämään sen kriteerit.

Diplomi on iloinen uutinen Lähetysseuralle, sillä ilmaston ja ympäristön varjelu on tärkeä osa työtämme. Diplomi sitouttaa kehittämään toimintaa niin, että Lähetysseura toimii entistä ympäristöystävällisemmin.  Kirkon ympäristödiplomin myötä sitoudumme muun muassa vähentämään ja kompensoimaan lentopäästöjämme, nostamaan ympäristöystävällisten hankintojen osuutta ja parantamaan jätehuoltoamme.

-Olemme hankkineet diplomin, koska meillä jokaisella on vastuu ympäristöstämme ja sen resurssien jakamisesta maailmassa. Ympäristöuhat koskettavat monesti pahiten kaikkein heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä. Ympäristövastuu on siis olennainen tapa toteuttaa Lähetysseuran tehtävää ja osallistua ilmastonmuutoksen hillitsemiseen, sanoo Lähetysseuran hallintojohtaja Tarja Larmasuo.

Suomen Lähetysseuran hallitus päätti diplomin hakemisesta 3.4.2017. Ympäristöjärjestelmä auditoitiin Helsingissä 29.10.2018. Auditoinnin suoritti kirkon ympäristödiplomin auditoija, pastori Irene Erkko Lähetysseuran uusissa toimitiloissa Länsi-Pasilassa.

Lisätietoa ympäristödiplomista löydät täältä.