Lähetysseura tukee kotinsa menettäneitä Pakistanin kristittyjä

Pakistanissa on tuhopoltettu noin 125 kristittyjen kotia. Lähetysseura tukee kotinsa menettäneitä perheitä 20 000 eurolla katastrofirahastostaan.

"Meistä tuntuu kuin olisimme kärpäsenä seinällä aina, kun joku voi iskeä meihin", toteaa Pakistanin Peshawarin hiippakunnan piispa Humphrey Peters. Kuva: Sami Mannerheimo.

Elokuun puolivälissä kahta kristittyä syytettiin Koraanin halventamisesta Pakistanissa Jaranwalan kaupungissa. Kristittyjen yhteisön lähettyviltä löytyi revittyjä ja jumalanpilkkaa sisältäviä Koraanin sivuja.

Epäilty muslimien pyhän kirjan halventamisesta johti siihen, että raivostunut väkijoukko hyökkäsi kristittyjen kirkkoihin ja koteihin ja tuhopoltti niitä. Välikohtauksessa tuhoutui noin 27 kirkkoa ja 125 kotia. Myös Raamattuja revittiin ja poltettiin.

”Yhteistyökumppaniltamme Peshawarin hiippakunnalta on tullut pyyntö, voisimmeko auttaa heitä tukemaan niitä, jotka ovat menettäneet kotinsa”, kertoo Lähetysseuran asiantuntija Iiro Pankakoski. Hän tekee tiivistä yhteistyötä Pakistanin ja Lähi-idän yhteistyökumppanien kanssa.

Lähetysseura tukee kotinsa menettäneitä kristittyjä 20 000 euron avustuksella katastrofirahastostaan. Humanitaarista apua saa 125 perhettä eli yhteensä noin 1 800 henkilöä.

”Annamme hätäapua kotinsa ja omaisuutensa menettäneille kristityille perheille. Tämä on linjassa humanitaarisen avun periaatteiden mukaan, jolloin apua annetaan sitä tarvitseville. Tuki kanavoidaan Lähetysseuran pitkäaikaisen yhteistyökumppanin Pakistanin kirkon Peshawarin hiippakunnan kautta”, toteaa Lähetysseuran humanitaarisen avun asiantuntija Eija Alajarva.

Perheet saavat käteisavustuksia, joiden suuruus riippuu siitä, kuinka laajasti heidän kotinsa on tuhoutunut ja millaista välitöntä apua he tarvitsevat. Perheet voivat hankkia avustuksilla esimerkiksi vaatteita, ruokaa ja kodin tarvikkeita.

”Vaikka kristityt asukkaat ovatkin alkaneet palata tuhoutuneisiin koteihinsa, sisäinen pelko ja puutteen tunne ei häviä kristityiltä tuhoalueella eli Jaranwalassa ja muualla Pakistanissa. Ikään kuin Pakistanin kristityt olisivat pakolaisia omassa maassaan”, kuvailee Peshawarin hiippakunnan piispa Humphrey Peters.

Jumalanpilkka on Pakistanissa vakava rikos, josta voi saada äärimmillään rangaistukseksi kuolemantuomion. Jumalanpilkkalakeja myös väärinkäytetään: vakava rangaistus toimii pelotteena esimerkiksi vähemmistöjen ja kansalaisaktivistien hiljentämiseen.

Lahjoita katastrofirahastoon

Teksti: Tarmo Ylhävuori