Lähetysseura Maailma kylässä -festivaalin pääyhteistyökumppanina

Emmanuel Shangweli Mekong-lavalla la 26.5. klo 18.00–18.30.

Suomen Lähetysseura on jälleen näkyvästi mukana Maailma Kylässä -festivaaleilla Helsingissä 26.5.–27.5. Lähetysseura on ensimmäistä kertaa mukana yhtenä tapahtuman pääyhteistyökumppanina.

Lähetysseuran teltta sijaitsee Rautatientorilla. Teltta saa ilmeensä vuosittaisen Tasaus-kampanjan teemasta, joka tänä vuonna on Tansania ja naisten taloudelliset oikeudet. Tasaus tukee naisten pienyrittäjyyttä ja säästöryhmiä. Tasausteltassa voi tutustua Lähetysseuran kehitysyhteistyöhön ja naisten oikeuksien parantamiseen tähtäävään työhön sekä istahtaa höyryävän kahvin ääreen. Paikalla on Lähetysseuran asiantuntijoita ja vieraita.

Oppeja naisten aseman kehittämisestä

Toimittaja Anne Moilanen haastattelee Lähetysseuran tansanialaisen yhteistyökumppani TCRS:n ohjelmakoordinaattori Emmanuel Shangwelia Mekong-lavalla la 26.5. klo 18.00–18.30. Aiheena on Tansanian naisten hiljainen vallankumous. Koulutuksen ja säästöryhmien kautta naiset nousevat hiljalleen vastustamaan perinteisiä sukupuolirooleja ja nostavat yhteisöjään irti köyhyyden kierteestä.

Kuinka ruohonjuuritason työ naisten aseman edistämiseksi muuttaa perinteisiä sukupuolirooleja Tansaniassa? Mitkä ovat parhaat keinot naisten yhteiskunnallisen ja taloudellisen aseman parantamiseen?

Kulttuurin ja uskontodialogin asiantuntija jakaa kokemuksiaan Lähi-idästä

Lähetysseuran vieraana on tri Mitri Raheb, joka sai helmikuussa arvostetun German Media Prizen työstään rauhan ja uskontojenvälisen vuoropuhelun sekä palestiinalaisten koulutuksen, kulttuurin ja terveydenhuollon edistämiseksi Lähi-idässä.  Arabikeväästäkin kirjoittanut Raheb keskustelee suomalaisten asiantuntijoiden kanssa kulttuurin ja uskonnon roolista demokratian ja rauhan edistämisessä Palestiinassa toimittaja Johanna Korhosen vetämässä paneelissa Taiga-lavalla la 26.5. klo 13.45–14.30.

Liljan Loisto ja Ville Leinonen tuovat lavalle karjalaisia evakkolauluja ja balkanilaisia rytmejä

Suomalaista reggaeta ja kansanmusiikkia esittävä Liljan Loisto esiintyy Lähetysseuran tukemana sunnuntaina 27.5. kello 17.00–18.00 Rautatientorin Mekong-lavalla. Liljan Loiston muodostavat Puppa J, Yona ja viisihenkinen Punky Reggae Band. Yhtye on saanut aikaan sukupolvirajat ylittävää innostusta pari vuotta sitten julkaistulla Takaisin Karjalan maille -albumillaan.

Suomen Lähetysseura nostaa lavalle myös maineikkaan laulaja-lauluntekijä Ville Leinosen, jonka Hei! ja Unilehto -albumit ja niiden 1900-luvun cover-versiot suomalaisista ja slaavilaisista kansanlauluista ovat saavuttaneet suurta suosiota. Leinonen esiintyy lauantaina 26.5. kello 15.35–16.15 Mekong-lavalla.

Lähetysseura mukana alusta asti

Suomen Lähetysseura on ollut järjestämässä Maailma kylässä -festivaalia alusta asti vuodesta 1995.

Tapahtuman tarkoituksena on tarjota näkökulmia suvaitsevaan monikulttuurisuuteen, kehitysyhteistyöhön, kestävään kehitykseen ja globaaliasioihin.

www.maailmakylassa.fi

Kuva: Mitri Raheb