Lähetysseura Maailma kylässä -festivaaleilla: toivon siemeniä ja keskustelua Myanmarista

Lähetysseuran Toivoa.fi-kampanja on mukana Maailma kylässä -festivaaleilla toukokuun viimeisenä viikonloppuna. Kuva: Minna Havunen.

Suomen Lähetysseura on  mukana Maailma kylässä -festivaaleilla Helsingissä 28–29.5.2016. Lähetysseuran teltassa Rautatientorilla festivaalivieraat voivat tutustua Toivoa.fi-kampanjaan. Teltalla jaetaan toivon siemeniä, ja kävijät saavat tietoa siitä, miten toivo muuttaa ihmisten ja yhteisöjen elämää niin globaalissa etelässä kuin pohjoisessa. Lähetysseuran teltta löytyy osastolta R50. Teltassa on aikaisempien vuosien tapaan myös kahvitarjoilu.

Lähetysseura järjestää festivaaleilla myös keskustelutilaisuuden ”Myanmar – muutoksen vuosi 2016: kohti demokratiaa ja rauhaa?” yhteistyössä Demo Finlandin, Kirkon Ulkomaanavun ja Suomen Punaisen Ristin kanssa. Myanmarin uudella, demokraattisten vaalien jälkeen valtaan astuneella hallituksella on edessään valtavia haasteita. Vuosikymmenien sotilasdiktatuurin, vakavien humanitaaristen kriisien sekä maailman pisimmän sisällissodan repimässä maassa riittää tehtävää. Paneelissa keskustellaan maan tilanteesta muutoksen keskellä. Mitä esteitä on demokratiakehityksen ja rauhan tiellä? Miltä vuoden 2016 haasteet näyttävät Myanmarista käsin, alueella toimivien järjestöjen näkökulmasta sekä Suomen burmalaisen silmin?

Mekong-lavalla lauantaina 28.5. klo 144–14.45 järjestettävään keskusteluun osallistuvat Lähetysseuran kumppanin Euro-Burma Office EBO:n ohjelmakoordinaattori Thuzar Thant Myanmarista, Suomessa asuva burmalainen Nyein Chan Aung, kansainvälisen katastrofiavun päällikkö Andreas von Weissenberg Suomen Punaisesta Rististä sekä rauhantyön asiantuntija Matthias Wevelsiep Kirkon Ulkomaanavusta. Paneelia juontaa Demo Finlandin puheenjohtaja Eva Biaudet.

Lähetysseuran kehitysyhteistyöpäällikkö Katri Leino-Nzau  on mukana Kepa talks -keskustelussa  ”Mitä kehitysyhteistyön jälkeen?” Mekong-lavalla sunnuntaina 28.5. klo 13.10-13.50. Keskustelussa pureudutaan vuoden 2016 alussa tehtyjen rajujen kehitysyhteistyömäärärahaleikkausten seurauksiin. Miten leikkaukset vaikuttavat kaikkein köyhimpien ihmisten elämään kehitysmaissa?

Lämpimästi tervetuloa keskustelutilaisuuksiin ja Lähetysseuran teltalle Maailma kylässä -festivaaleille!