Lähetyssanomien toimituspäälliköksi on valittu Virve Rissanen

Suomen vanhimman edelleen ilmestyvän suomenkielisen aikakauslehden toimituspäällikkö vaihtuu, kun pitkäaikainen toimituspäällikkö Pirre Saario jää eläkkeelle alkuvuodesta 2023. Uudeksi toimituspäälliköksi on valittu yhteiskuntatieteiden maisteri Virve Rissanen, 34.

Rissanen on tehnyt töitä Lähetysseurassa vuodesta 2018 viestinnän asiantuntijana Tansaniassa. Aikaisemmin Rissanen on tehnyt töitä toimittajana muun muassa Helsingin Sanomissa ja Aamulehdessä.

”Lähetyssanomat oli monelle ensimmäinen ja ainoa kehitysmaakuvaston lähde 160 vuotta sitten. Nyt se voisi palata juurilleen, mutta modernisti: monipuolistamaan muun median kehitysmaakuvastoa”, Rissanen sanoo.

Rissanen hoitaa huhtikuussa päättyvän työkautensa Tansaniassa loppuun ja aloittaa toimituspäällikkönä ensi kesänä.  Ensi vuoden aikana Lähetyssanomien lukijoille teetetään lukijatutkimus, joka toimii yhtenä lehden kehittämisen välineistä.

”Jatkamme lehden tekoa yhdessä suurella sydämellä. Haluamme kertoa maailmanlaajuisista haasteista inhimillisesti, siitä miten ne näkyvät kaikkein köyhimpien elämässä – ja toisaalta ratkaisuista niihin. Haluamme päivittää käsitystä lähetystyöstä ja kertoa, miten tuemme kirkkoja ympäri maailmaa heidän toiveistaan ja tarpeistaan käsin. Ennen kaikkea haluamme löytää ja kertoa hyviä uutisia. Niitä todella tarvitaan tässä synkässä ajassa”, sanoo Lähetyssanomien päätoimittaja, viestintäjohtaja Laura Häkli.

Nykyinen toimituspäällikkö Pirre Saario on tehnyt Lähetyssanomissa pitkän uran: hän aloitti tehtävässä vuonna 1986, jolloin jutut saapuivat avustajilta kirjeitse ja ne naputeltiin puhtaaksi kirjoituskoneella.

”Olen saanut olla huikealla näköalapaikalla, josta käsin olen saanut kertoa siitä, millaista työtä Lähetysseura tekee, keiden kanssa ja parissa. Huippuhienoja hetkiä on ollut ihmisten kohtaaminen ja kameran kanssa kulkeminen työalueillamme, käynti vaikkapa angolalaisessa seurakunnassa tai kambodžalaisessa kylässä, jossa lapset saavat äidinkielistä opetusta.

”Minulle on tuottanut aina myös iloa se, miten lehtemme lukijat ja Lähetysseuran työn tukijat seurakunnissa ovat mukana koko sydämellään. Lehden tärkeä tehtävä on kertoa heistäkin ja pitää innostuksen liekkiä palamassa.”

Lähetyssanomien lukijamäärä on noin 6 000, ja se on ilmestynyt yhtäjaksoisesti vuodesta 1859 saakka.