Lähetysjuhlat lähestyvät – oletko valmis? Tule Vihtiin 11.–12.6.

SAT-7:n arabiankielisen kanavan ja lasten kanavan johtaja

Lähetysjuhlien valmistelut ovat jo loppusuoralla ja Vihti valmistautuu vastaanottamaan lähetysjuhlavieraita kesäkuun toisena viikonloppuna. Olet tässä -teeman ympärille rakennettu juhlaohjelma löytyy osoitteesta www.lahetysjuhlat.fi. Luvassa on jälleen kerran monipuolista ja mielenkiintoista koettavaa kaikenikäisille.

– Olemme tahtoneet rakentaa yhdessä Lähetysseuran kanssa Lähetysjuhlia, joiden keskiössä olisivat tämän maailman ja Euroopan murrosvaiheen kysymykset, joihin maailmaan lähetetty kirkko vastaa uskon, toivon ja rakkauden sanomalla, kertoo kirkkoherra Pekka Valkeapää.

Näitä kysymyksiä valottavat omalta osaltaan juhlien ulkomaiset vieraat Nargus Azhar ja Rita el Mounayer.

Mounayer on kristillisen satelliittitelevisiojärjestö SAT-7:n arabiankielisen kanavan sekä lasten kanavan johtaja. Hän on kotoisin Libanonista ja kokenut sisällissodan lapsuudessaan. SAT-7:n ohjelmat tavoittavat 20 milj. katsojaa Lähi-idässä aina Irania, Afganistania ja Pohjois-Afrikan maita myöden. Se toimii sillanrakentajana uskontokuntien välillä, ja sen lastenohjelmat ovat suosittuja muslimiperheissäkin.

Azhar puolestaan on teologian ja islamintutkimuksen maisteri, joka johtaa Lahoressa toimivan Avoimen teologisen seminaarin (OTS) nuorisotyön osastoa. Osasto mm. tuottaa opetusmateriaalia Pakistanin kirkkojen nuorisotyöhön, jotta nuoret kristityt voivat pohtia omaa identiteettiään ja kasvuaan kristittynä keskellä islamilaista yhteiskuntaa. Uskontojen vuoropuhelu on olennainen osa opetusmateriaalia.

Lisäksi juhlilla on Thaimaasta tullut 12-henkinen ryhmä teologian opiskelijoita, jotka edustavat Pohjois-Thaimaan akha-, ake-, lahu- ja lua-vähemmistökansoja sekä Koillis-Thaimaan isaaneja. He kiertävät laajemminkin seurakuntia kuukauden ajan touko-kesäkuussa.

Vihdin seurakunnan Viro-yhteydet näkyvät myös juhlilla. Lambertus-kuoron ja Misjonikoorin lisäksi juhlille tulee väkeä ystävyysseurakunnista.

Juhlien pääpaikka on keskelle Vihdin kirkonkylää pystytettävä juhlateltta ja läheiset seurakuntatalo ja kaksi koulua. Lähetysjuhlat ovat tänä vuonna kaksipäiväiset, ohjelmaa on lauantaina ja sunnuntaina.

Teologinen symposiumi Lähetystalolla 10.6.

Teologinen symposiumi järjestetään erikseen Helsingissä Lähetystalolla 10.6. Sen otsikkona on ”Usko, uskonnot, Elämä”, ja siinä on tarkoitus perehtyä Euroopan pakolaistulvan synnyttämän kulttuurimurroksen tulevaisuudenkuviin ja niiden heijastuksiin Suomessa. Keskustelua käydään myös kristinuskon ja islamin jumalakuvasta sekä kirkon missiosta monikulttuurisissa ympäristöissä globaalisti ja Suomessa.

Seuraa Lähetysjuhlia myös Facebookissa:
www.facebook.com/Lahetysjuhlat
www.facebook.com/olettassa2016