Tytär ja äiti kirjoittivat yhdessä seikkailukirjan

Alina ja hänen äitinsä, Lähetysseuran työssä Etiopiassa ollut Kati Keski-Mäenpää kirjoittivat yhdessä kirjan, jossa etsitään Soinin kirkon pihalta kadonnutta ainutlaatuista vaivaisakkaa. Kuva Olli Liimatainen

Alina Keski-Mäenpää, 10, asuu vanhempiensa ja kolmen sisaruksensa kanssa Soinissa Etelä-Pohjanmaalla. Hän kirjoitti yhdessä äitinsä Kati Keski-Mäenpään kanssa ala-asteikäisille suunnatun seikkailukirjan Varastettu vaivaisakka. Etsiväkaksikko Taimi ja Luka (Suomen Lähetysseura 2018).

Tarina alkaa siitä, kun kirkon pihassa iät ja ajat seissyt maankuulu vaivaisakka katoaa. Se on mitä ilmeisimmin varastettu – ja todella huonoon aikaan, vain viikko ennen presidentin vierailua. Ystävykset Taimi ja Luka perustavat salapoliisikerhon ja alkavat selvittää asiaa. Kuka voi olla niin röyhkeä, että vie ison puisen akan? Ja miksi?

Alina Keski-Mäenpää on viettänyt elämänsä ensimmäiset neljä vuotta Etiopiassa. Hän pitää kirjoittamisen lisäksi saksofonin soittamisesta, lukemisesta ja tutkimisesta.

Kati Keski-Mäenpää on luokanopettaja ja kasvatustieteiden tohtori. Hän on julkaissut aiemmin kaksi kirjaa: Puhuvat kädet – Mirja Himanen ja Mekonnen Mulat kuurojen työssä Etiopiassa sekä Yllätyksiä opetusvälinevarastossa, joka pohjautuu kirjoittajan omaan työhön ja kokemuksiin Etiopiassa.

Varastettu vaivaisakka -kirja on myynnissä Suomen Lähetysseuran verkkokaupassa Basaarissa sekä hyvin varustetuissa kirjakaupoissa.