Kuunnelkaa nuorten profeetallista ääntä

"Voisiko kirkko esikuvallisesti kuunnella nuorten puhetta ja arvomaailmaa, tunnistaa siitä meille tärkeät ja rakkaat asiat uusilla sanoilla?", pohdiskelee Lähetysseuran toiminnanjohtaja Rolf Steffansson. Kuva Pirre Saario

Kuvat nuoren ruotsalaisen ilmastoaktivistin Greta Thunbergin puheesta Yhdistyneiden Kansakuntien ilmastokokouksessa ovat levinneet koko maailmaan. Puhe on saanut paljon kiitosta.

Thunbergin puhe on myös kyseenalaistettu. Nuoren naisen vahva kannanotto voi eri syistä olla vaikea hyväksyä. Syy voi olla se, että puhuja on kuulijan mielestä liian nuori ihminen. Paheksuntaa on herättänyt myös se, että Greta kyseenalaistaa vahvasti vanhempien sukupolvien arvovalintoja.

Lähetysseuran kumppanuuskirkot vaikuttavat usein ympäristöissä, joissa suuri enemmistö on lapsia ja nuoria. Nuorten iso osuus on yhteiskunnille suuri mahdollisuus. Voi vain ajatella suomalaisten suurten ikäpolvien merkitystä oman maamme kehitykselle. Mutta kuunnellaanko nuoria? He eivät ole vain tulevaisuuden johtajia. He vaikuttavat vahvasti yhteiskunnassa jo nyt. Jos nuoria ei kuulla, aktivismi tulee kanavoitumaan muulla, ehkä ongelmallisella, tavalla.

Moni yhteiskunta, jossa Lähetysseura vaikuttaa, on hierarkkinen. Nuorten osallistuminen nähdään joskus jopa ongelmallisena. Nuoret käyttävät uusia ilmaisuja ja puhuvat asioista tavalla, johon vanhemmat sukupolvet eivät ole tottuneet.

Mutta täytyykö heidän oppia puhumaan perinteisellä tavalla? Voisiko kirkko esikuvallisesti kuunnella nuorten puhetta ja arvomaailmaa, tunnistaa siitä meille tärkeät ja rakkaat asiat uusilla sanoilla? Monet nuoret puhuvat oikeudenmukaisuudesta, ihmisarvosta, syrjimättömyydestä ja ympäristöstä. Miksi emme ole pystyneet viestimään, että nämä ovat myös kristinuskon arvoja?

Yksi maailmanhistorian rohkeimmista strategioista on varmasti ollut Jeesuksen kutsu kahdelletoista nuorelle. Perimätiedon mukaan osa heistä oli teinejä. Heille uskottiin sanoma Jumalan valtakunnasta ihan uudenlaisella sanoituksella.

Kirkon missiolle, Suomessa ja kansainvälisesti, eteenpäin kulkeminen nuorten kanssa on elämän ja kuoleman kysymys. Se kuitenkin tarkoittaa, että meidän vanhempien on oltava valmiita tukemaan, muuttumaan ja antamaan tilaa.

Omissa piireissä meidän tulee aloittaa keskustelu siitä, miten voimme luoda kiintiöitä nuorille kirkon ja järjestöjen eri päätöstasoilla. Luterilaisessa Maailmanliitossa tästä on hyviä kokemuksia.

Rolf Steffansson, Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja

Blogi on julkaistu Lähetyssanomien pääkirjoituksena numerossa 7/2019

Nyt kun olet täällä…

… meillä on pieni pyyntö. Laitamme osan Lähetyssanomien jutuista ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi tutustumaan kaukaisiin kulttuureihin, lukemaan työstämme eri puolilla maailmaa ja sukeltamaan ihmisten tarinoihin. Lehti on kuitenkin meille tärkeä tulonlähde – ja pyydämmekin, että tilaat Lähetyssanomat ja samalla tuet lähetystyötä ja kehitysyhteistyötä maailman köyhimmissä maissa syrjäytettyjen ihmisryhmien parissa. Tilaussivulle pääset tästä. Suuri kiitos!