”Kuorossa laulaminen on minulle vastarinnan muoto”

Tarek Al-Zoughbi vieraili Helsingissä toukokuun lopulla. Kuva: Minna Havunen

– Työpaikkani on lähellä Israelin rakentamaa muuria. Haistan kyynelkaasun joka viikko, kertoo Wiam Palestinian Conflict Transformation Center -järjestössä työskentelevä projektikoordinaattori Tarek Al-Zoughbi.

Al-Zoughbi oli toukokuun lopulla Suomessa vierailulla kuoronsa kanssa. Palestiinalaisten kristittyjen kuoro esiintyi Lähetysjuhlilla Kuopiossa sekä Helsingissä Tuomiokirkossa ja Kulosaaren kirkossa.

Haastattelimme nuorta miestä elämästä Palestiinassa, jossa Israelin miehitys rajoittaa palestiinalaisten elämää monin tavoin esimerkiksi tarkastuspisteiden ja Palestiinalaisalueen sisällä kulkevan muurin kautta.

Lapsia ja nuoria vankiloissa

Miehitys vaikuttaa erityisesti lasten ja nuorten elämään. Al-Zoughbi kertoo, että monet palestiinalaiset lapset ja nuoret ovat olleet pidätettyinä ja vankilassa.

B’etselem – The Israeli Information Center for Human Rights in the Occupied Territories -järjestö arvioi, että huhtikuun lopulla Israelin vankiloissa oli 315 alaikäistä. Defense for Children International -järjestön mukaan vuoden 2000 jälkeen vähintään 8 000 palestiinalaista lasta on pidätetty ja syytetty Israelin armeijan vangitsemina. Järjestön mukaan enemmistöä pidätetyistä lapsista syytetään kivien heittämisestä, ja kolme neljästä lapsesta kokee väkivaltaa pidätyksen, kuljetuksen tai kuulustelun aikana.

Osana työtään Al-Zoughbi järjestää palestiinalaisille lapsille toimintaa, jolla heitä tuetaan elämässä konfliktin keskellä. Lapsille tarjotaan luovaa toimintaa: piirtämistä, draamaa, tanssia ja musiikkia, retkiä museoihin ja luontoon sekä kesäleirejä. Toiminta tarjoaa lapsille turvallisen tilan olla yhdessä muiden kanssa ja purkaa stressiä ja ahdistusta.

– Autamme lapsia selviämään traumojen kanssa, mutta valitettavasti emme pysty suojelemaan lapsia siltä, että heidät pidätetään, sanoo Al-Zoughbi.

Palestiinalaislasten koulupäivät voivat olla varsin erilaisia kuin Suomessa. Israelin sotilaat saattavat Al-Zoughbin mukaan hakea lapsia koulusta keskellä päivää. Lapsuudessa hänen oma koulukaverinsa ammuttiin palestiinalaisten toisen kansannousun aikana.

Oman elämän aloittaminen vaikeaa nuorille aikuisille

Palestiinalaisalueella työttömyysprosentti on korkea. Työjärjestö ILOn tuoreen raportin mukaan työttömyysprosentti miehitetyillä Palestiinalaisalueilla oli 27,4 % vuonna 2017. Eniten se koskettaa nuoria ja naisia: nuorten työttömyysprosentti oli 43,3 % ja naisten 47,4%. Tilanne on vaikein Gazassa, jossa yleinen työttömyysprosentti oli maailman korkein: 43,6%.

– Naisten työttömyysprosentti on korkein, vaikka he ovat korkeimmin koulutettuja, Al-Zoughbi huomauttaa.

Vaikka töitä olisikin, palkalla on vaikeaa tulla toimeen.

– Vaikka olisit korkeasti koulutettu, joudut silti asumaan aikuisena vanhempiesi kanssa, koska eläminen on niin kallista, hän kertoo.

On tärkeää jatkaa elämää

Tarekin isä on palestiinalainen ja äiti yhdysvaltalainen. Hänen oma tilanteensa onkin siksi erilainen kuin muiden palestiinalaisten nuorten. Esimerkiksi matkustaminen on helpompaa.

Toisaalta hän on myös itse kokenut konfliktin traumaattisuuden. Hän kertoo, että hänen perheenjäsenensä on ollut Israelin vangitsemana 18 kertaa ja kokenut myös kidutusta. Häntä ei kuitenkaan ole tuomittu mistään.

Palestiinan vaikeasta tilanteesta huolimatta Tarek ei ole luopunut toivosta.

– Toivo on tärkeää, se, että jatkaa elämää.

Hän itse uskoo väkivallattomaan luovaan vastarintaan. Esimerkiksi kuorossa laulaminen on hänelle sitä.