Kummilapset Kolumbiasta lähettivät kiitoksen kummeille Suomeen!

Kirkon kummityö järjesti elokuussa työpajan Socotán kummilapsille perheineen. Työpajassa valmistettiin myös kiitosviesti kummeille Suomeen.

Suomen Lähetysseura tukee noin 200 lapsen koulunkäyntiä Kolumbiassa. Runsas 20 heistä asuu Boyacán maakunnassa Socotássa, jossa kirkko järjesti elokuussa kummiyhdyshenkilö Alexandra Nossa Pérezin ja paikallisen pastorin johdolla lapsille ja heidän vanhemmilleen työpajan. Työpajassa myös valmistettiin kiitosviesti kummeille Suomeen.

Socotán kummilapsista 13 käy alakoulua, 9 yläkoulua. He elävät maaseudulla köyhissä oloissa. Useimpien isät työskentelevät hiilikaivoksessa läheisessä kaupungissa, äidit tekevät maatöitä. Kolumbian luterilaisen kirkon ja Suomen Lähetysseuran kummiohjelmaan valitaan vähävaraisten perheiden lapsia. Erityisesti tukea annetaan niille lapsille, jotka ovat joutuneet koulujärjestelmän ulkopuolelle maan sisäisen pakolaisuuden tai vanhempien työttömyydestä johtuvan varattomuuden vuoksi.

Kummien tuki käytetään lasten koulumaksuihin ja -tarvikkeisiin. Yhteistyö perheiden kanssa, kotikäynnit ja säännölliset tapaamiset ovat tärkeä osa kummityötä. Kirkolla on myös jo pitkään ollut tapana järjestää vuosittain kummilapsille ja heidän perheilleen työpajoja, joissa käsitellään lasten kasvattamiseen ja perheiden elämäntilanteeseen liittyviä kysymyksiä, ja tietysti askarrellaan ja leikitään yhdessä.

Kummeja Kolumbian lapsille tarvitaan edelleen. Liity mukaan tästä >

Kuvat Alexandra Nossa Pérez

Vanhemmat kokoontuivat omaan työpajaansa pastorin johdolla.