Kirkkopäiviä ja Lähetysjuhlia vietettiin Jyväskylässä aurinkoisissa tunnelmissa

Sunnuntain juhlamessu kokosi teltan täyteen yleisöä, joka taputti kuuluvasti niin kesän rippileireille suuntaaville isosille kuin eri puolille maailmaa suuntaaville uusille Lähetysseuran ulkomaantyöntekijöille. Kuva Heikki Kynsijärvi

Kirkkopäivät ja Lähetysjuhlat päättyivät yhteiseen juhlamessuun, joka veti yli 2 000 hengen juhlateltan täyteen. Messussa siunattiin viisitoista työntekijää Lähetysseuran ulkomaiseen työhön sekä iso joukko Jyväskylän seudun isosia kesän rippileireille.

Kirkkopäivien ja Lähetysjuhlien yhteinen tapahtumaviikonloppu Jyväskylässä 17.–19.5. kokosi paikalle varovaisestikin arvioiden tavoitellut 10 000 kävijää. Erityisesti kirkon ja yhteiskunnan tilanteeseen ja arvoihin liittyvät keskustelut sekä monipuolinen kulttuuriohjelma kiinnostivat yleisöä.

– Saamamme yleisöpalaute on ollut kokonaisuudessaan hyvin positiivista. Mielestäni onnistuimme luomaan tapahtuman teeman mukaisesti monipuolisia kohtaamisia tuttujen ja tuntemattomien sekä eri lailla uskovien ja ajattelevien ihmisten välille. Päivien tunnus oli ”Täytä tyhjä tila”, mutta tila ei jäänyt tyhjäksi kirkonpenkeissä eikä sydämessä, tapahtuman koordinoinnista vastannut kehityspäällikkö Jari Kupiainen Kirkkopalveluista sanoo.

Tämä oli toinen kerta, kun Lähetysjuhlat järjestettiin yhteistyössä Kirkkopäivien kanssa.

– Koko maailma tuli Jyväskylään 30 Lähetysseuran kumppanin edustajan myötä. Lähetystyöhön siunattiin 15 työtekijää, eri alojen ammattilaisia, jotka lähtevät työhön Aasiaan, Lähi-itään, Afrikkaan ja Etelä-Amerikkaan. Lähetysjuhlilla puhuttiin erityisesti kolmesta teemasta: sanan vapaudesta, ilmastonmuutoksesta ja naisten asemasta. Nuoret olivat aktiivisesti rakentamassa tapahtumaa ja heidän osallistumisensa huipentui jo perinteeksi muodostuneessa tulevan kesän isosten siunaamisessa, kotimaantyön johtaja Satu Kantola kertoo.

Jyväskylässä siunatut ovat:

Sanna Auvinen ja Veikko Huhta Botswanaan, Mimosa Hedberg Nepaliin, Rowan Clusker Kambodžaan, Iina Matikainen ja Jukka Hautala Israeliin,  Ilse Paakkinen Hongkongiin, Jaakko Lavonius Boliviaan, Vaula Veirala ja Jaakko Nuutila Senegaliin, Aaro Rytkönen Omaniin, Janetta Vettenranta Kyprokselle, Hannele Tulkki-Williams ja Folkers Williams Senegaliin sekä Katariina Väisänen Thaimaahan.

Seuraavia Lähetysjuhlia vietetään Lahdessa 22.–24.5.2020 ja kahden vuoden päästä taas yhteistyössä Kirkkopäivien kanssa Oulussa toukokuussa 2021.

…………………..

Tunnelmia ja elämyksiä Kirkkopäivien, Lähetysjuhlien sekä Jyväskylän seurakunnan some-kanavissa.

Kirkon kanavalta löytyy tallennettuna striimattuja ohjelmia, mm.

Avajaiset

Vallaton ja rajaton Sana

Ilmastonmuutos – pelastuuko maailma?

Vaikuttavat naiset