Katri Kuusikallio uutuuskirjastaan: ”Tansanian naisista tuli sydämen asia”

”Tansanian luterilainen kirkko antaa naisille mahdollisuuksia. Naispappeja on vihitty jo 25 vuotta ja heitä on nyt 250”

– Tansanian naisista on tullut minulle sydämen asia. Heissä on samaan aikaan jotain maanläheistä, herkkää, vahvaa ja määrätietoista. Minua kosketti se, miten paljon heillä on unelmia, kertoo pastori Katri Kuusikallio. Hänen kirjansa Naisvoimaa Tansaniasta on juuri tullut painosta Lähetysseuran kustantamana.

Katri Kuusikallio tutustui lähetystyössä Tansaniassa kymmeniin erilaisiin naisiin. Hän kirjoitti ylös heidän tarinoitaan, ilonaiheitaan ja vaikeuksiaan. Kirjassa käsitellään muun muassa parisuhdetta, sinkkuna elämistä, naispappeutta, albiinojen asemaa ja vahingollisia uskomuksia kuten tyttöjen sukupuolielinten silpomista.

Katri Kuusikallio peilaa päiväkirjamerkintöjensä kautta paikallisten naisten elämää omiin lapsuus- ja nuoruusmuistoihinsa esikoislestadiolaisessa yhteisössä. Hänet vihittiin vuonna 2001 Suomen ensimmäiseksi esikoislestadiolaiseksi papiksi. Kirja kertoo myös uuteen kulttuuriin sopeutumisesta, lähetystyöntekijänä kasvamisesta, iloista ja vaikeuksista.

Koulutusta uskonnosta ja yritysoppia

Naisen asema Tansaniassa on nyt muutosvaiheessa. Vanhat perinteet ja uudet ilmiöt vaikuttavat yhtä aikaa. Maa saa uusia naisjohtajia, ja kaikki puhuvat koulutuksen tärkeydestä. Naisten asema paranee sellaisissa yhteisöissä, joissa heillä on miesten tuki.

Katri Kuusikallio tutustui paikallisiin naisiin, kun hän koulutti uskonnonopettajia ja muita kirkon työntekijöitä ja veti nuorten leirejä ja yrittäjyysryhmiä. Työ Lähetysseuran tiedottajana Tansaniassa vei myös maan eri kolkkiin, kaupunkeihin ja syrjäisiin kyliin.

Juttuja julkaistiin niin Lähetyssanomissa kuin muissakin lehdissä. Katri Kuusikallio ja hänen miehensä Visa Kuusikallio asuivat ja tekivät työtä sekä Morogossa Itä-Tansaniassa että Arushassa Pohjois-Tansaniassa.

sanoo pastori Katri Kuusikallio. Kuva Marjatta Kosonen