Kaskinen-Simojoki-apuraha seitsemälle nuorelle musiikintekijälle

Piia Jaakkola, 29, Helsingistä sai tällä kertaa suurimman summan nuorille musiikintekijöille apurahaa jakavasta Suomen Lähetysseuran Kaskinen-Simojoki-rahastosta.

”Tämä apuraha on minulle valtavan iso tunnustus laulunkirjoittajana. Arvostan suuresti saamaani palautetta, joka rohkaisee jatkamaan musiikin tekemistä seurakunnan käyttöön. Nöyrä ja iso kiitos tästä mahdollisuudesta!” Jaakkola iloitsee.

Piia Jaakkola on aktiivisesti mukana luterilaisessa seurakuntayhteisössä, Verkostossa. Hän haki apurahaa uusien laulujen äänittämiseen ja tuottamiseen.

Kaskinen-Simojoki-rahasto tukee lähetystyötä ja kirkon yhteislauluperinnettä edistävää nuorten aloittelevien sanoittajien ja säveltäjien työtä Suomessa. Rahasto perustettiin vuonna 2004 Anna-Mari Kaskisen ja Pekka Simojoen 25-vuotistaiteilijavuoden tuotoksena, ja siitä jaetaan apurahaa muutaman vuoden välein.

Tällä kertaa apurahaa haettiin nimimerkillä ja hakijoiden henkilöllisyydet paljastuivat vasta valinnan jälkeen. Valintaraadissa olivat Anna-Mari Kaskinen ja Pekka Simojoki sekä Lähetysseuran työntekijät Päivi Mattila ja Hanna Martikainen, jotka molemmat ovat muusikkoja.

Jaossa oli 4 000 euroa. Piia Jaakkola sai 1 500 euroa ja Lauri Mattila 1 000 euroa. Näiden lisäksi 300 euroa myönnettiin Anna Laihialle, Wilma Inkeroiselle, Helmi Neuvoselle, Timo Loivalle ja Anni Hellalle.

Apurahan saajat julkistettiin 21.5. Oulun Kirkkopäivillä ja Lähetysjuhlilla Hope Around the World -konsertin yhteydessä. Kaskinen-Simojoki-rahasto perustuu lahjoituksiin ja sitä kartutetaan edelleen sille osoitetuin varoin.