Kansainvälinen naistenpäivä 8.3: Henkilökortti antaa Nepalin naisille oikeuden päättää elämästään

Vihdoinkin olen olemassa! Samaritan Uplift Servicen työntekijä Bimala Gayak jakaa henkilökortteja Jutpanin kylässä. Kuva Joanna Lindén-Montes

Nepalissa 1,7 miljoonaa ihmistä kuuluu musharien etniseen ryhmään. He edustava alinta kastia, daliteja, ja dalitienkin joukossa kaikkein vähäarvoisinta ryhmää. Mushar-naisten elämä on erityisen vaikeaa, sillä heitä syrjitään sekä kastin että sukupuolen takia. Henkilötodistus voi kuitenkin muuttaa heidän elämänsä.

Valtaosa naisista on lukutaidottomia. Ilman henkilötodistusta ei voi käydä koulua. Tytöt naitetaan nuorina, 13–15-vuotiaina. Naisten terveydentila on heikko, ja he joutuvat usein väkivallan kohteeksi. Elääkseen he tekevät peltotöitä, mutta omaa maata heillä ei ole. He eivät voi äänestää, eikä heillä muutenkaan ole oikeutta päättää omasta elämästään.

Suomen Lähetysseuran yhteistyöjärjestö Samaritan Uplift Service toimii Etelä-Nepalin alankoalueilla. Sen työn piirissä on yli 12 000 ihmistä, jotka ovat pääosin maattomia daliteja ja syrjittyihin etnisiin ryhmiin kuuluvia.

Ensimmäinen askel kansalaisoikeuksien saamiseen on henkilöllisyystodistus. Ilman henkilötodistusta ihminen ei ole olemassa viranomaisten silmissä.

– Nepalissa henkilöllisyystodistuksen saa 16-vuotiaana. Jos vanhemmilla ei ole henkilöllisyystodistusta, eivät heidän lapsensa saa syntymätodistusta. Ilman syntymätodistusta ei lapsi pääse kouluun. Henkilötodistus antaa oikeuden maanomistukseen, terveydenhuoltoon, koulutukseen ja eläkkeeseen, kertoo kehitysyhteistyön neuvonantaja Heikki Takko.

Oma henkilökortti kertoo dalitillekin arvokkaat sanat: ”Olen olemassa. Olen ihminen.”

Anna Onnen Lahja

Naistenpäivä on hyvä päivä muistaa lähellä ja kaukana asuvia naisia. Lähetysseuran verkkokaupasta voit ostaa vaikkapa henkilökortin tai jonkin muun hyvää tekevän lahjan nepalilaiselle naiselle.

Onnen Lahja: henkilöllisyystodistus