Kaksi päivää -videon päähenkilöinä suomalainen Mari ja etiopialainen Abdulaziz

Abdulaziz lukee isoäitinsä kanssa. Kuva: Ari Vitikainen.

Lasten tulevaisuudesta huolehtiminen on yhteistä kaikille maailman äideille ja isoäideille.
Suomen Lähetysseuran tuore video Kaksi päivää liittää yhteen kaksi erillistä maailmaa suomalaisäidin pohdintojen kautta. Samalla se kertoo kummituen merkityksestä etiopialaisen pojan elämässä. Rakkaus löytää tien kaikkein heikoimpien luokse ja vie heille toivon. Tämä on ollut Suomen Lähetysseuran työtä jo lähes 160 vuotta.

Videon päähenkilö on etiopialainen Lähetysseuran kummilapsi Abdulaziz Mehamed (13). Hänen vanhempansa kuolivat aidsiin, kun poika oli vuoden ikäinen. Siitä lähtien hän on kasvanut vanhuuden heikentämien isovanhempiensa kanssa. Perhe on rutiköyhä.

Suomen Lähetysseuran ja etiopialaisen luterilaisen kirkon aids-orpo-ohjelman kummituen ansiosta Abdulaziz saa koulupuvun lisäksi monipuolista ruokaa. Sen ansiosta hän pysyy kunnossa ja jaksaa käydä koulua. Ilman kummitukea Abdulaziz tuskin kävisi koulua ja päätyisi todennäköisesti kadulle kerjäämään.

– Kummituella isoäitini voi ostaa minulle koulupuvun ja pääsen kouluun. Olen siitä tosi iloinen, hän sanoo.

Videon toinen päähenkilö on helsinkiläinen Mari Rauhala, kahden pojan työssäkäyvä äiti. Äitiys on hänelle yksi elämän suurimmista tehtävistä.

– Jokainen lapsi on oikeutettu äidin rakkauteen. Jokaisella lapsella on oikeus päästä kouluun ja oppia. Samoin kaikilla lapsilla on oikeus leikkiin ja unelmiin. On sydäntä särkevää tietää, että niin moni lapsi maailmassa elää vailla näitä perusoikeuksia. Siksi haluan olla kummi, Mari Rauhala toteaa.

Videon on ohjannut, kuvannut ja leikannut Antti Vuori. Hän on myös säveltänyt musiikin. Tuotantotiimissä ovat olleet mukana myös Vilhelmiina Kemppainen, Ari Vitikainen ja Sari Lehtelä.

Katso Kaksi päivää -video täältä.