Juhlavuoden heijastin tuo turvaa talven pimeyteen – ja maailman lapsille

Kauneimpia Joululauluja lauletaan tänä vuonna 50. kertaa. Sen kunniaksi Lähetysseura lanseeraa Usko, toivo, rakkaus -heijastimen, jonka tuotoilla maailman lapset saavat koulutusta, terveyttä ja turvaa.

”Mietimme kovasti, mikä olisi hyvä tapa juhlistaa Kauneimpien Joululaulujen juhlavuotta ja samalla kerätä rahaa kampanjalle. Emme halunneet tehdä mitään turhakkeita, vaan jotain, mistä olisi yhtä aikaa iloa ja hyötyä”, kertoo Lähetysseuran viestintäjohtaja Laura Häkli.

Ilo ja hyöty tiivistyvät heijastimessa. Heijastimia tarvitaan aina pimeään vuodenaikaan – itse asiassa useampia, jotta niitä voi kiinnittää jokaiseen perheen laukkuun, reppuun, takin hihaan tai vetoketjuun. Samalla kun voi lisätä omaa ja läheisten turvaa heijastimilla, voi antaa turvaa lapsille ympäri maailmaa.

Heijastimen tekijäksi valittiin graafinen suunnittelija Iiro Törmä, joka tekee parhaillaan muotoilun maisteriopintoja Aalto-yliopistossa. Törmällä on takanaan yli 20 vuoden työhistoria visuaalisen viestinnän parissa, mutta heijastinta suunnitellessaan hän oli uuden haasteen ääressä – heijastin on hänelle ensimmäinen tuotantoon asti edennyt muotoilutyö.

Suurin niistä on rakkaus

Törmä vastaa videopuheluun Australian Melbournesta, johon hän on muuttanut rakkauden perässä. Suomen talviin suunniteltu heijastin on siis suunniteltu maapallon toisella puolen, jossa lumesta ja pakkasesta ei ole tietoakaan.

Lähetysseurasta toivottiin korumaista heijastinta, jossa on useampi osa. Tekoprosessin aikana nousi esiin villejä ideoita heijastavasta langasta tehdystä pehmeästä maapallosta aina kimaltaviin helmiin asti.

”Minulla oli takaraivossa idea jo aika pitkään. Juuri nämä sydän, ankkuri ja risti tuntuivat mielekkäiltä”, Törmä kertoo.

Heijastin on saanut inspiraationsa Raamatun korinttolaiskirjeen uskosta, toivosta ja rakkaudesta, joista suurin on rakkaus. Sama raamatunkohta on myös Lähetysseuran slogan.

Heijastimessa ajatus toistuu siten, että risti symboloi uskoa, ankkuri toivoa ja sydän rakkautta. Luonnollisesti sydän on symboleista kooltaan suurin.

Törmä on ehtinyt esitellä suunnitelmaansa prosessin varrella kollegoilleen, jotka ovat ottaneet heijastimen myönteisesti vastaan, kuuluivat he kirkkoon tai eivät.

Iiro Törmä.
Iiro Törmä on rakentanut Australian Melbournessa verstasta heinälatoon. Kierrätyspuusta valmistettu työpöytä on melkein valmis.

Ostamalla voi auttaa

Erityisen heijastimesta tekee se, että heijastimen tuotto käytetään Lähetysseuran työhön lasten parissa. Heijastimen ostaja antaa koulutusta, terveyttä ja turvaa maailman lapsille.

”On tosi hienoa, että ostamalla voi auttaa. Tehdessä oli hauska miettiä, että heijastin ostetaan kannatuksen vuoksi, mutta myös sen vuoksi, että se on tosi magee”, Törmä kuvailee.

Kotimaisen Saintex Oy:n valmistaman pehmoheijastimen voi hankkia Lähetysseuran Basaari-verkkokaupasta, ja seurakunnat voivat tilata sitä myyntiin.

”Toivomme, että seurakunnissa heijastinta myydään koko syys- ja talvikausi kaikissa mahdollisissa tilaisuuksissa. Hyviä myyntipaikkoja voivat olla vaikkapa lähetyslounaat, joulumyyjäiset, erilaiset seurakunnan tapahtumat ja tietysti Kauneimmat Joululaulut -tilaisuudet”, varainhankinnan päällikkö Hanna Kalanne listaa.

Usko, toivo, rakkaus -heijastin on myynnissä Suomen Lähetysseuran Basaari-verkkokaupassa (10 euroa) ja seurakuntien tapahtumissa.

Tilaa Usko, toivo, rakkaus -heijastin

Tiesitkö, että…

• Heijastin on alun perin suomalainen keksintö. Sen keksi maanviljelijä Arvi Lehti 1940- ja 1950-lukujen taitteessa, kun hän toivoi hevoskärryillensä parempaa näkyvyyttä pimeällä.
  • Ensimmäinen jalankulkijoille tarkoitettu heijastin valmistettiin kahdesta ajoneuvoheijastimesta, jotka liimattiin yhteen.
  • Heijastin tunnetaan ainoastaan Pohjoismaissa. Muualla maailmassa heijastimia ei juuri käytetä, vaikka niistä olisi hyötyä pimeällä.

Teksti: Tarmo Ylhävuori