Jalkapallo ja koulu tuovat iloa 13-vuotiaalle aids-orvolle

Abdulaziz lukee isoäitinsä kanssa. Kuva: Ari Vitikainen.

– Kummituen avulla isoäitini voi ostaa minulle koulupuvun ja pääsen kouluun. Olen siitä tosi iloinen, sanoo etiopialainen Abdulaziz Ahmed Mehamed.

13-vuotias Abdulaziz asuu pienessä peltihökkelissä isoäitinsä ja isoisänsä kanssa Dessien kaupungissa Pohjois-Etiopiassa. Molemmat vanhemmat kuolivat aidsiin, kun Abdulaziz oli vuoden ikäinen. Siitä lähtien poika on kasvanut isovanhempiensa kanssa.

Abdulaziz kuuluu isovanhempiensa kanssa Suomen Lähetysseuran ja etiopialaisen Mekane Yesus -kirkon aids-orpo-ohjelman tuen piiriin. Tuen ansiosta poika saa koulupuvun lisäksi terveellistä ja monipuolista ruokaa.

Seitsemäsluokkalaisen Abdulazizin suosikkiaine koulussa on yhteiskuntaoppi. Aikuisena hän haluaisi avaruustutkijaksi.

– Eniten tykkään pelata jalkapalloa, Abdulaziz tunnustaa.

Aiemmin hän pelasi jalkapalloa kotikulmillaan naapuruston lasten kanssa, mutta sitten pelikentälle rakennettiin tie eikä lähistöllä ole toista pallokentäksi sopivaa paikkaa.

– Kotona en voi tehdä oikeastaan muuta kuin läksyjä ja hoitaa kanojani, poika sanoo.

Jalkapalloa Abdudlaziz pääsee pelaamaan lauantaisin aids-ohjelman toimintakeskuksella, jonka Suomen Lähetysseura ja kirkko rakensivat Nenäpäiväkeräyksen varoilla. Keskuksessa on kavereita, joiden kanssa voi leikkiä ja pelata.

Aids-ohjelman tuki on pienen perheen ainoa tulonlähde. Isoäiti Zemu Ademin, 70, toinen silmä on sokea, ja isoisä Seid Asen, 73, on lähes kokonaan sokea. Isoisä on toiminut ennen vaatturina. Isoäiti taas on letittänyt naisten hiuksia kotikampaajana. Nyt isoäiti ei enää jaksa eikä näe tehdä kampauksia. Isoisä istuu eikä pysty tekemään juuri mitään.

Teksti: Sari Lehtelä.

Dessien hiippakunnan aids-orpo-ohjelma

Vuonna 2002 käynnistyneessä Suomen Lähetysseuran ja Etiopian Mekane Yesus -kirkon Dessien aids-orpo-ohjelmassa tuetaan parhaillaan 300 aids-orpoa läheisineen. Lapsilta vähintään toinen vanhempi on kuollut aidsin vuoksi. Hankkeella kustannetaan lasten perusturva, kuten ruoka, vaatteet, lääkkeet ja koulutustuki. Ohjelman ansiosta he ovat tasapainoisempia ja onnellisempia sekä arvostavat itseään enemmän kuin ennen.

Vuosien aikana noin 80 nuorta on päässyt ohjelman avulla itsenäisen elämän alkuun, opiskellut ammatin ja päässyt työhön. Nuoret saavat olla hankkeessa siihen asti, että he valmistuvat koulusta ja saavat ammatin. Heitä tuetaan vielä työelämään siirryttäessä.

Ohjelma on saanut Etiopian valtiolta kiitosta syrjimättömyydestä, pitkäjänteisyydestä, läpinäkyvyydestä, ruohonjuuritason seurannasta sekä tuen ulottamisesta sisaruksiin. Ohjelma ei ainoastaan lievitä köyhien perheitten ahdinkoa, vaan antaa merkittävän panoksen uuden koulutetun sukupolven luomiseksi. Yhteistyössä ovat mukana viranomaiset ja lähiympäristö.