Huilu kertoo lumesta ja tuulesta

Luis Blanco soittaa charangoa sekä erilaisia huiluja sekä jumalanpalveluksessa että oman yhtyeensä kanssa.

Bolivialainen maallikkopastori Luis Fernando Blanco Mamani rakastaa musiikkia. Se on hänelle sekä harrastus että osa työtä. Hän pakkasi mukaan Suomen matkalleen kymmenkielisen charangon sekä viisi erilaista huilua.

Bolivian vuoristossa asukkaat vetävät päähänsä lämpimät hatut ja soittavat huilulla haikeita sävelmiä, jotka tuovat mieleen tuulen äänet ja lumen satamisen vuorilla. Kuumilla, alavilla seuduilla soitetaan erilaisilla huiluilla hilpeämpiä sävelmiä.

”Kiitän Jumalaa työstäni”

Luis Blanco viettää Suomessa kaksi viikkoa. Tänään hän vierailee Tuusulassa ja Janakkalassa ja sen jälkeen Loimaalla.

”Jeesus sanoi, että seuraa minua. Olen ottanut sen todesta. Kiitän Jumalaa siitä, että saan tehdä työtäni”, Luis Blanco kertoo.

Hän työskentelee maallikkopastorina Galilean seurakunnassa Boliviassa. Lisäksi hän antaa kolmen vapaaehtoisen opettajan kanssa tukiopetusta lapsille ja järjestää heille muuta toimintaa ja hoitaa kirkon maatilaa. Tänä vuonna Luis aikoo aloittaa vierailut vankiloissa.

Bolivian evankelis-luterilainen kirkko on Suomen Lähetysseuran yhteistyökumppani.

Teksti Marjatta Kosonen

Kuva Ari Vitikainen

Katso Lähetysseuran työntekijän Ari Vitikaisen tekemä video Luis Blancosta.